Het belaagde zelf

In dit forum kan je boeken aanraden en bespreken.
Dit forum is publiekelijk toegankelijk het plaatsen van een artikel door niet leden wordt altijd eerst ter goedkeuring bij de beheerder voorgelegd.

De meeste boeken zijn direct te bestellen bij bol.com.
Naast de aantrekkelijke prijzen en de snelle levering ondersteunt u hiermee ook deze website.

Moderator: Youri

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Youri
Administrator
Administrator
Berichten: 815
Lid geworden op: vr 20 okt, 2006 12:05 am

Het belaagde zelf

Bericht door Youri »

Structurele dissociatie en de behandeling van chronische traumatisering

1001004010301233

Beschrijving

Voor mensen die chronisch getraumatiseerd zijn, is het leven dikwijls een worsteling. Vaak hebben zij last van sterk uiteenlopende symptomen, die behoren bij verschillende combinaties van psychische stoornissen. Diagnostiek, taxatie en behandeling van deze patiënten kan hierdoor een gecompliceerde en verwarrende opgave zijn.


Het belaagde zelf is opgebouwd uit drie delen. De theorie in deel 1 helpt zowel psychologen als patiënten om traumagerelateerde problematiek te herkennen en te begrijpen. Kern van de gedachtegang is dat trauma een dissociatie van de persoonlijkheid inhoudt. De in deel 2 beschreven handelingspsychologie maakt duidelijk welke disfunctionele mentale en gedragsmatige handelingen deze patiënten blijven uitvoeren en welke efficiëntere handelingen nodig zijn om hun traumatisering te boven te komen. Het op deze inzichten gebaseerde behandelingsmodel, beschreven in deel 3, vormt een beproefde leidraad voor therapeuten om hun patiënten zo veilig en effectief mogelijk op hun weg naar herstel te begeleiden.

Recensie
(NBD|Biblion recensie)

Ernstige trauma's in de vroege jeugd, waarbij het vaak gaat om herhaald seksueel misbruik of een niet stabiele thuissituatie leiden er vaak toe dat het kind in zichzelf vlucht en er zich naast elkaar diverse deelpersoonlijkheden ontwikkelen. Het gevolg is een dissociatieve idenditeitsstoornis (voorheen meervoudige persoonlijkheidsstoornis). Dit boek is op dit moment het standaard handboek voor de behandeling van deze chronische aandoening. In 2006 in de VS verschenen is het inmiddels in vele talen en nu ook (heel goed) in het Nederlands vertaald. Vanuit het inmiddels algemeen erkende fasenmodel van Pierre Janet wordt de behandeling in drie fasen onderscheiden. In ruim 500 pagina's wordt een zeer compleet theoretisch en praktisch overzicht geboden. Het boek is zeer geschikt voor gebruik door psychotherapeuten en in psychiatrie- en klinische psychologieopleidingen. Alleen reeds goed geinformeerde patienten zullen er zelf iets aan hebben. Anders is er toch sprake van een te hoog theoretisch niveau waarbij de lezer snel ontmoedigd zal raken. Bevat 38 p. literatuurverwijzingen en een alfabetisch register.

(NBD|Biblion recensie, M.A.M. Bomhof, neuroloog-psychiater)
Met vriendelijke groet,
Youri
Gebruikersavatar
Topkeepie
Top Lid
Top Lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: za 12 dec, 2009 11:08 pm

Re: Het belaagde zelf

Bericht door Topkeepie »

Het is meer een 'studieboek' dan een leesboek, maar als het je interesseert zeer zeker een aanrader.
Ik noem het ook wel eens 'mijn nieuwe bijbel'.
Mijn therapeut en ik gebruiken het boek regelmatig om bepaalde dingen te achterhalen.
Een completere theorie bestaat er volgens mij niet.
if you ask me to put my life in a nutshell,
than please tell me WHERE THE HELL I CAN FIND A NUTSHELL AS BIG AS A HOUSE!!!!
Plaats reactie