Paddentong

In dit forum kan je boeken aanraden en bespreken.
Dit forum is publiekelijk toegankelijk het plaatsen van een artikel door niet leden wordt altijd eerst ter goedkeuring bij de beheerder voorgelegd.

De meeste boeken zijn direct te bestellen bij bol.com.
Naast de aantrekkelijke prijzen en de snelle levering ondersteunt u hiermee ook deze website.

Moderator: Youri

Plaats reactie
VioletCarsonRose
Junior
Junior
Berichten: 92
Lid geworden op: za 15 sep, 2012 12:11 am

Paddentong

Bericht door VioletCarsonRose »



Dit boek is me aangeraden door mijn creatief therapeute, omdat het verhaal van deze vrouw erg nauw aansluit bij mijn eigen jeugd, en ze dit via tekeningen en teksten heeft weten te uiten.

Beschrijving

Jeannette Meijvogel groeide op in een kindvijandig gezin, waar geestelijk en fysiek/sexueel geweld als opvoedingsdressuur gebruikt werd. Haar herinneringen waren zo chaotisch, onbegrijpelijk complex en pijnlijk dat deze zich niet in woorden lieten vangen. Uit onmacht en nood begon Meijvogel met het maken van tekeningen. De tekeningen maken de worstelingen zichtbaar om bevredigende antwoorden te vinden op het kwaad dat zij in haar jeugd ondervond.

In Paddentong vertelt Jeanette Meijvogel een verhaal over de noodzakelijkheid voor ieder mens zijn houding te bepalen ten opzichte van het kwaad in de wereld en ten opzichte van het kwaad in zichzelf.
Paddentong laat zien dat zelfs de moeilijkste gezinstragedie niet hoeft te leiden tot levenslange psychische invaliditeit, maar ook gezien kan worden als een boeiende uitdaging om iets uit je leven te leren.
Meijvogel slaagt er binnen haar werk op een krachtige manier in, niet alleen te laten zien wat het is om een mishandeld kind te zijn, maar ook wat er van worden kan.


Ik lees / bekijk dit boek in flarden, omdat het erg zware, gevoelige materie is. Maar tegelijkertijd heb ik er zoveel aan. Jeannette Meijvogel heeft onder woorden / prenten gebracht wat anderen levenslang in zich houden. En ik hoop dat het laatste hoofdstuk, over het herstel, me hoop en moed kan geven.
Plaats reactie