dringende vragen voor profielwerkstuk

Dit is het openbare forum waarin mensen van buitenaf (pers, onderwijs en mensen met andere beroepsmatige en/of commerciële belangen) vragen kunnen stellen aan leden van dit forum zonder daar voor te registreren.

Ook kan hier een PTSS gerelateerde website gepromoot worden. Echter per website maar 1 vermelding en een goed argument waarom je website voor mensen met PTSS waarde heeft.

Berichten worden altijd door de beheerder gescreend het kan dus even duren voordat je bericht zichtbaar wordt.

Personen waarvan het vermoeden bestaat dat deze zich beroepsmatig geregistreerd hebben op het forum worden zonder mededeling verwijderd.

Moderator: Youri

Gesloten
lotte92
1 post
1 post
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 10 mar, 2010 10:39 pm

dringende vragen voor profielwerkstuk

Bericht door lotte92 »

hallo allemaal,
Ik zit nu in mijn examenjaar en ik moet een profielwerkstuk maken.
Het onderwerp dat ik hiervoor heb gekozen is de geschiedenis van de psychiatire.
Bij het inleveren van mijn voorlopige versie werd mij verteld dat het geheel te beschrijvend was,
er moet dus meer diepgang in.
Dit wil ik graag doen door het toevoegen van interviews, waaronder over ptss.
Ik zou graag wat meer inzicht willen krijgen en geven in mijn profielwerksstuk.
Ik zou het daarom heel erg op prijs stellen als iemand onderstaande vragen nauwkeurig zou willen beantwoorden!

1. Geef een korte beschrijving van je leven tot het begin van de ptss. Jeugd, band met ouders, opleiding, eventuele problemen etc.

2. Van welke symtomen had je in het begin last?

3. Hoe heeft de ptss je leven veranderd? Denk aan dagindeling, gedachtegang, sociale contacten.

4. Wat voor behandeling heb je gehad en heeft dit effect gehad? Dit kan positief of negatief zijn.

5. Zijn er fouten gemaakt in de behandeling?

6. Heb je nog last van symptomen en welke zijn dat dan?

7. Zijn er directe aanleiding gevonden voor het ontstaan van de ptss?

8. Zijn er nog andere dingen die ik zou moeten weten om een beter beeld van ptss te krijgen?
mirjam5
5 posts
5 posts
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 14 mar, 2010 12:29 am

Re: dringende vragen voor profielwerkstuk

Bericht door mirjam5 »

Hoi Lotte, misschien kun je mijn boek lezen!
Groetjes Mirjam Verschure.

Code: Selecteer alles

http://www.heftighetboek.nl
[nerd]
PGTikke

Re: dringende vragen voor profielwerkstuk

Bericht door PGTikke »

1. Geef een korte beschrijving van je leven tot het begin van de ptss. Jeugd, band met ouders, opleiding, eventuele problemen etc.
> Succesvolle in me werk, denker en creatief, en was doorgaans slimmer dan de rest vrij hoog IQ.
Op een IQ test scoorde ik met gemak rond de 150
nu met moeite 120; me denken is trager en ook leren is moeilijker nu, minder concentratie vermogen.

2. Van welke symtomen had je in het begin last?
>Ik had een zware hersenschudding, onder stress komt hoofdpijn weer snel terug, ik heb dagelijks altijd een lichte vorm van hoofdpijn.
Stress verergert het, ik kan dus niet omgaan met stress(paniek) situaties.
In het begin eerste weken doods angsten, onverklaarbaar maar ik ging dood dacht ik, alsof me hoofd uitelkaar zou spatten.
Midden in de nacht belde ik om hulp bij bekenden voor die angsten (onlogishce angst maar voelde als heel re-eel)

3. Hoe heeft de ptss je leven veranderd? Denk aan dagindeling, gedachtegang, sociale contacten.
> De hoofdpijnen blijven terug komen onder stress, duren soms lang, ik moet altijd rust houden.
GEdachtengang is trager, sociale contacten ook minder. Ik ben trager, minder actief,
Ik ben veel meer gaan denken ook over het denken ansich ik zie me hersens nu als een motor die ook veel rust nodig hebben
Ik ken de beperkingen van de motor, en probeer er naar te leven, vroeger kon die motor alles had geen grenzen.
Nu monitor ik de 'rijsnelheid' en behoed mij zo voor overbelasting. Veel geleerd over hoe ik zelf werk in die zin dan.


4. Wat voor behandeling heb je gehad en heeft dit effect gehad? Dit kan positief of negatief zijn.
> 1 week lang hoge dosis paracetamol, geen effect

5. Zijn er fouten gemaakt in de behandeling?
> Ja men heeft niet doorgehad dat ik een zeer zware hersenschudding had, en veel later pas vernam ik PTSS.
Ik vond PTSS eigenlijk zo éng' klinken, dat ik het op me ouders na het niemand heb verteld. (en nog steeds niet).
Vooral in de werksfeer wilde ik geen stempel krijgen (ivbm ontslag rondes enzo)

6. Heb je nog last van symptomen en welke zijn dat dan?
hoodpijn dagelijks (meestal licht of soms zwaar)en gevoel van druk op mijn linker slaap continu
Slaap ritme lijkt verstoort, ik slaap laat en liefst slaap ik ook uit als het kan (omdat ik de eerste uren me goed voel, is dat een lekker moment me hoofd nog in rust, en liever rek ik dat moment) want ik functioneer slecht met onrust.

7. Zijn er directe aanleiding gevonden voor het ontstaan van de ptss?
Ongeval waarbij ik op mijn hoofd viel en 15 minuten niet bij was, oorzaak van val op me hoofd onbekend.

8. Zijn er nog andere dingen die ik zou moeten weten om een beter beeld van ptss te krijgen?
Dat Stress en PTSS en hersenschuddingen heel dicht bij elkaar staan.
Stress geeft mij een PTSS reactie (die ik niet bevat) maar resulteert in hoofdpijn.
Ook als ik teveel te verwerken heb (visueel druk beeld) heb ik ook moeite mee.
Iemand met een streepjes overhemd of luxflexxen dat zijn drukke visuele beelden of veel herfstbladeren.
Wie begint met stress (bv vanuit werk) die wil vaak stoppen met werk (grenzen beperken).
Wie een hersenschudding heeft wil vaak weer aan de slag (grenzen verleggen). (en soms te snel)
Ik dacht na 3 weken wel weer normaal te werken, maar dat duurde 1 jaar.. en nu 3 jaar later zit ik er nog steeds mee.
Vooral werk vormt eigenlijk een probleem, de dagelijkse dingen kan ik wel. Werk is een stress factor die ik niet altijd zelf kan beinvloeden.
emmie91
Junior
Junior
Berichten: 52
Lid geworden op: do 03 dec, 2009 11:40 am

Re: dringende vragen voor profielwerkstuk

Bericht door emmie91 »

1. Geef een korte beschrijving van je leven tot het begin van de ptss. Jeugd, band met ouders, opleiding, eventuele problemen etc.
Mijn jeugd was waardeloos. Ik ben misbruikt en kon het zelf niet verwerken maar moest mama zijn over anderen. Mijn opleidingen waren geweldig ik was de ster van de klas. Band met ouders waardeloos..
2. Van welke symtomen had je in het begin last?
Ik functioneerde steeds slechter, werd emotioneler en kreeg steeds meer dingen als concentratie problemen, slapeloosheid etc.
3. Hoe heeft de ptss je leven veranderd? Denk aan dagindeling, gedachtegang, sociale contacten.
Het beinvloed alles wat ik doe en denk. Zo begrijp ik nu waarom bepaalde gedachtes door mijn hoofdspoken en kan ik de symptomen herkennen en plaatsen.

4. Wat voor behandeling heb je gehad en heeft dit effect gehad? Dit kan positief of negatief zijn.
Ik begin 19 april pas! Ik kreeg de diagnose en ben gestopt met mijn orthopedagoog die ik via school had.
5. Zijn er fouten gemaakt in de behandeling?
In mijn verleden heb ik bij eleos gezeten. Ik was daar in het geheim, eleos heeft toen buiten mij om stiekem een brief naar mijn ouders gestuurd met mijn verhaal er in. was een ''foutje'' En toen werd alles bekend gemaakt terwijl ik daar nog echt niet aan toe was, laat staan dat ik wilde dat iemand het voor mij deed. Ze hebben mijn vertrouwen mij afgejat, tot op de dag van vandaag kan ik daardoor psychologen eigenlijk niet vertrouwen.
6. Heb je nog last van symptomen en welke zijn dat dan?
ja zeker... maar niet alles zijn herkenbare symptomen, het een zet het ander ook in gang. ik heb last van: Slaaploosheid, concentratieproblemen, burn out (n.a.v. alles), angst, auto-mutilatie, suicidale gedachtes, flash backs alsmaar herbeleven en nog veel mee dingen
7. Zijn er directe aanleiding gevonden voor het ontstaan van de ptss?
JA zeker... Maar ook dat is een waslijst, wil je het weten stuur me dan een pb
8. Zijn er nog andere dingen die ik zou moeten weten om een beter beeld van ptss te krijgen?
Nee... wist ik het zelf allemaal maar, ik ben vaak genoeg te vaag om mijzelf te begrijpen!

Ik geloof dat ik aardig vaag ben geweest, wil je duidelijkere antwoorden suur me dan even een persoonlijk berichtje dan krijg allee jij het en nis het niet voor de wereld openbaar.

succes
emmie
Gesloten