Ervaringen

Dit is het openbare forum waarin mensen van buitenaf (pers, onderwijs en mensen met andere beroepsmatige en/of commerciële belangen) vragen kunnen stellen aan leden van dit forum zonder daar voor te registreren.

Ook kan hier een PTSS gerelateerde website gepromoot worden. Echter per website maar 1 vermelding en een goed argument waarom je website voor mensen met PTSS waarde heeft.

Berichten worden altijd door de beheerder gescreend het kan dus even duren voordat je bericht zichtbaar wordt.

Personen waarvan het vermoeden bestaat dat deze zich beroepsmatig geregistreerd hebben op het forum worden zonder mededeling verwijderd.

Moderator: Youri

Gesloten
Willemijn20

Ervaringen

Bericht door Willemijn20 »

Hoi allemaal,

Op dit moment ben ik bezig me te verdiepen in PTSS.
Het levert mij veel theoretische inzichten in waarmee ik in mijn onderzoek naar PTSS aan de slag kan.
Alleen ik ben er van overtuigd dat ik veel en veel meer heb aan mensen die iets kunnen vertellen over hun ervaringen met PTSS.

Er zijn een aantal vragen waar ik nog mee zit.

1. Wat zijn dingen die jou herinneren aan je trauma? Dit kunnen kleine dingen zijn in het dagelijks leven, maar ook door grotere dingen.
2. Wat vind je echt heel irritant wat mensen doen als mensen weten dat je een trauma hebt? Zo heb ik van iemand gehoord dat ze het heel vervelend vond dat mensen haar als een 'zielig, labiel figuur' (haar woorden) behandelen. Hebben jullie bepaalde ergernissen?
3. Als je weleens in contact bent geweest met hulpverleners; wat vond je prettig en wat vond je minder prettig?

Ik hoop dat jullie mij hier meer over kunnen vertellen.

Groetjes, Willemijn
emmie91
Junior
Junior
Berichten: 52
Lid geworden op: do 03 dec, 2009 11:40 am

Re: Ervaringen

Bericht door emmie91 »

1. Wat zijn dingen die jou herinneren aan je trauma? Dit kunnen kleine dingen zijn in het dagelijks leven, maar ook door grotere dingen.
2. Wat vind je echt heel irritant wat mensen doen als mensen weten dat je een trauma hebt? Zo heb ik van iemand gehoord dat ze het heel vervelend vond dat mensen haar als een 'zielig, labiel figuur' (haar woorden) behandelen. Hebben jullie bepaalde ergernissen?
3. Als je weleens in contact bent geweest met hulpverleners; wat vond je prettig en wat vond je minder prettig?



Ik zal proberen op je vragen te antwoorden..

1.
- Het zien van de gene die mij dit heeft aan gedaan
- Mijn woonomgeving waar mijn problemen toen bekend waren,
- bepaalde liedjes,
- bepaalde schoolopdrachten met name over kinderen en misbruik etc
- sommige geluiden, films, maar ook voorwerpen die van mij zijn
- en nog wel meer maar ik kan het je zo niet opnoemen..

2.
- ik kan heel heel pist worden als mensen mij zielig vinden, dat ebn ik niet. Tegelijk erger ik me ook aan mensen die vinden dat ik me aanstel.
- ik erger me dood aan mensen die denken dat ze precies weten wat jij voor iets hebt,terwijl ze het nooit hebben gehad (ptss dus)
- ik erger me dood aan mensen die denken een kant en klaar oplossinkje te hebben
- ik erger me dood aan wijsneuzen die de theorie van ptss kennen en dit graag ontkrachten.
- ik erger me dood aan mensen die er maar over willen blijven praten, tot in de eeuwigheid zeg maar..

3.
- DE eerste keer contact was zonder ptss, de jeugdzorginstantie heeft hele erge dingen gedaan en mij erg beschadigd, ik zou ze kunnen aanklagen voor de fouten die ze gemaakt hebben, ik durf nu met veel moeite naar een nieuwe..
- voor de rest komt het bij mij nu net op gang, afgelopen maandag is er een brief naar Dimence gegaan.

Ik hoop dat het je helpt, misschien kom ik later met aanvullingen want ik weet dat ik nog neit alles heb opgeschreven..

groetjes
mij.
Soms heb ik 2 vechtende honden in mijn hoofd en hart, de slag die gevoerd wordt, wordt altijd gewonnen door de hond die ik te eten heb gegeven...
Gebruikersavatar
mies2145
Top Lid
Top Lid
Berichten: 7206
Lid geworden op: za 24 mar, 2007 3:22 pm

Re: Ervaringen

Bericht door mies2145 »

Hoi Willemijn.

Wat ik de ergste fout vind, welke ik heb ervaren in de hulpverlening, is dat ze denken beter te (kunnen) weten wat mijn gevoelens zijn.
Dat ze niet in mij(n gevoelens) zijn geinteresseerd, maar alleen maar bezig zijn met hun beroepseer, en met hun zgn. kennis.
Maar ondertussen snoeren ze met hun eigendunk de patient de mond.
Gewoon omdat ze boven de patient willen staan.
Zo is mijn ervaring.

Verder grijpen ze te vlug naar medicijnen, en wordt een goed gesprek overgeslagen.
Terwijl dat laatste juist zoveel meer kan betekenen.
Ze geven je het gevoel dat je lastig bent, te veel tijd van hun gebruikt.
Zitten steeds op de klok te kijken.

Veel succes met je studie, e.d.

Groeten van Mies.
"Wie schön leuchtet der Morgenstern" ---- Cantate nr.1, van J.S.Bach.
troebel

Re: Ervaringen

Bericht door troebel »

[quote="Willemijn20"]Hoi allemaal,

Op dit moment ben ik bezig me te verdiepen in PTSS.
Het levert mij veel theoretische inzichten in waarmee ik in mijn onderzoek naar PTSS aan de slag kan.
Alleen ik ben er van overtuigd dat ik veel en veel meer heb aan mensen die iets kunnen vertellen over hun ervaringen met PTSS.

Er zijn een aantal vragen waar ik nog mee zit.

1. Wat zijn dingen die jou herinneren aan je trauma? Dit kunnen kleine dingen zijn in het dagelijks leven, maar ook door grotere dingen.

als mensen tegen me schreeuwen of onderling stemverheffen, als ik geen vluchtmogelijkheden heb, zoals auto voor deur, huissleutels autosleutels bij de hand,als ik voor iemand moet schrijven/met iemand samenwerken. niemand na mij onbekend pand in, dan voor mij uit. dat mn handen snel trillen bij weinig stress, bepaalde spulletjes, een blauwe tas waar mails in zaten. oude contacten, mensen die ik in die tijd regelmatig zag. een paar muziekcd's, sardien met aardappel, of bonen in saus. antikraakhuizen.dat ik momenten niets voel en daar geen controle over heb.


2. Wat vind je echt heel irritant wat mensen doen als mensen weten dat je een trauma hebt? Zo heb ik van iemand gehoord dat ze het heel vervelend vond dat mensen haar als een 'zielig, labiel figuur' (haar woorden) behandelen. Hebben jullie bepaalde ergernissen?

ik heb er eigenlijk met niemand over gepraat heel lang, en weet pas enkele maanden dat het toch echt een trauma was wat ik overhield aan langdurig samenwonen met iemand die schizifreen,paranoide bleek te zijn en leefde in waanwereld waar hele wereld verwikkeld was in complot tegen hem, en hij afwisselend angst en woedeaanvallen. ik stond te dicht in zijn circel, had er nooit mogen komen, ik erger me aan niemand, verwijt wel mezelf veel.


3. Als je weleens in contact bent geweest met hulpverleners; wat vond je prettig en wat vond je minder prettig?
ik zoek nu pas sinds deze week hulp, omdat ik merk dat dingen echt niet normaal gaan in mij, er zijn dingen die ik niet opgelost krijg, waar ik naar nieuwe mensen nu nog reageer alsof ik reageer vanuit mn angst of woede of paniek van toen .
tevens kan ik mn hoofd en gevoel niet meer vertrouwen en dat maakt het voor mij erg onoverzichtelijk.
als ik in paniek raak ga ik blijkbaar ook door het lint verbaal...maar kan me dan niet herinneren wat ik heb gezegt. ik denk tijd voor hulp

Ik hoop dat jullie mij hier meer over kunnen vertellen.

hoop dat je er iets aan hebt

Groetjes, Willemijn[/quote]
Socrates69
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: za 06 feb, 2010 5:05 pm

Re: Ervaringen

Bericht door Socrates69 »

Hoi,

Ik heb eens tegen iemand gezegd die graag in mijn hart lag te roeren omdat hij vond dat hij wel wist hoe het werkte in mij: je kunt kiezen of delen, je houdt nu je mond dicht en luistert naar mijn verhaal en hoort de gruwelijkheden aan zonder mij in mijn rede te vallen. Je helpt mij hier ontzettend mee want ik ben dan een hoop spanning kwijt op dit moment en het scheelt mij een telefoontje naar de SOS telefoondienst of je vertrekt uit mijn huis. Hij luisterde en troost mij en dat was een hele bijzondere ervaring.

Tijdens mijn verwerkingsproces heb ik bewust gekozen voor geen medicijnen. Soms lees en hoor ik weleens dat als er iets ergs gebeurt is dat mensen dan gelijk aan het praten gezet worden. Kan voor sommige mensen werken maar voor sommige mensen ook helemaal niet en dan word de hulpverlening als te geforceerd ervaren.

Groet Socrates69 [thumb up]

Goed dat je erin verdiept. [wink]
PGTikke

Re: Ervaringen

Bericht door PGTikke »

Ik herinner me helemaal niets, en er zijn ook geen beelden die het oproepen.
Maar me hoofd functioneerd niet onder stress situaties, >gevoel van druk op me hoofd>hoofdpijn.
En dat is dan toch post traumatisch omdat me hoofd stress verglijkt met een bijna doodservaring.
Vooral een gevoel van constante hoofdpijn soms licht maar ook wel perioden van zwaarder migraine (maar het is ook weer geen migraine)
De ene keer helpt paracetamol als pijnstiller voor me hoofd de andere keer asperine, maar op advies van huisarts moet ik niet te veel slikken want je kunt niet leven op die 2 pijnstillers.


Het ligd eigenlijk buiten mijn 'begrip' dus om het op te pakken, en er iets gerichts tegen te doen.
Ik probeer door training aan stress te wennen, ik begon 2 jaar terug door spanning op te wekken in spelvorm, sudoku, en tegenwoordig schaken. Maarja laatst had ik weer 4 weken onverklaarbaar (24 uur perdag) hoofdpijn.. dus weg is het niet.

Wel is het heel belangrijk dat ik mijzelf uit stress situaties houd, wat echter niet altijd mogelijk is.
Het lijkt me mooi, als ik het kon beetpakken als herinnering, maar ik was letterlijk plots knockout een kwartier of zo, reden onbekend.
Met zware hersenschudding

Enfin ik heb er geen herinnering aan, en probeer te wennen aan stress, maar dat lukt moeizaam.
Vervelend is aan de buitenkant zie je niets aan mij, zie ik er gezond uit.
Maar van binnen voel ik mij vaak verre van gezond.
Soms voel ik mij een oude man van binnen terwijl ik van buiten er juist jonger uitzie dan mijn echte leeftijd.
Ik vindt het vaak nogal deprimerend, hoewel ik een positief iemand ben, zou dit mij uit mijn balans kunnen halen.

De medici kunnen niets in hun scanners zien, en al konden ze dat wel, dan nog begrijpen ze de hersens niet.
Het alternatieve circuit ook geprobeerd, acupunctuur had wel meer effect dan het ziekenhuis, maar weg is het niet.


Dus tsja ik probeer er maar mee te leven, leuk is anders
Kleinemeid
Starter
Starter
Berichten: 37
Lid geworden op: di 03 nov, 2009 6:34 pm

Re: Ervaringen

Bericht door Kleinemeid »

Hoi allemaal,

Op dit moment ben ik bezig me te verdiepen in PTSS.
Het levert mij veel theoretische inzichten in waarmee ik in mijn onderzoek naar PTSS aan de slag kan.
Alleen ik ben er van overtuigd dat ik veel en veel meer heb aan mensen die iets kunnen vertellen over hun ervaringen met PTSS.

Er zijn een aantal vragen waar ik nog mee zit.

1. Wat zijn dingen die jou herinneren aan je trauma? Dit kunnen kleine dingen zijn in het dagelijks leven, maar ook door grotere dingen.
* kleine dingen zoals aansteker sigaretten
* bepaalde plaatsen in en rond mijn huis
* bepaalde plekken woon wijken of winkel.
* bepaalde geuren.
* Herbelevingen

2. Wat vind je echt heel irritant wat mensen doen als mensen weten dat je een trauma hebt? Zo heb ik van iemand gehoord dat ze het heel vervelend vond dat mensen haar als een 'zielig, labiel figuur' (haar woorden) behandelen. Hebben jullie bepaalde ergernissen?
* Als mensen je behandelen als of je zelf echt niks meer weet !
* Mensen je niet sireus nemen.
* of je beschouwen als gehandicapt.

3. Als je weleens in contact bent geweest met hulpverleners; wat vond je prettig en wat vond je minder prettig?
Whahaa wil je echt zo lange lijst??
- Dokter - gooit bij mij alles op stress echt alles.
- In mijn ervaringen in de loop jaren je wordt over gegooit van 1 na andere psygoloog Dus ook elke keer een nieuwe band opbouwen alles opnieuw vertellen.
- het lange wachten op zekerheid, en veel twijfel met betrekking tot behandeling , actie ondernemen , medicatie.

Prettig vond ik
- Jeugdzorg had ik een fijne psygoloog 1tje waar ik me prettig bij voelde.
- 1tje nu waar ik ook niet altijd mee eens ben, maar me wel prettig bij voel helaas gaat deze weer weg dus weer en nieuwe

Meer weten mag hoor, dan moet je even een pb sturen

Ik hoop dat jullie mij hier meer over kunnen vertellen.

Groetjes, WillemijnWillemijn20
Lieke
Starter
Starter
Berichten: 40
Lid geworden op: di 06 apr, 2010 11:26 am

Re: Ervaringen

Bericht door Lieke »

1. Wat zijn dingen die jou herinneren aan je trauma? Dit kunnen kleine dingen zijn in het dagelijks leven, maar ook door grotere dingen.
- Families en gezinnen die liefdevol met elkaar omgaan;
- Licht uit de gallerij in de flat waar ik woon, Schiet dan direct in angst daar komt hij, gelukkig kan ik dat vervolgens relativeren;
- Vaak ook vanuit het niets, wanneer ik alleen ben... Ik zie iedereen om mij heen functioneren, werken leuke contacten hebben, genieten, waarom kan ik dit niet en dan kom je snel weer op het verleden uit...

2. Wat vind je echt heel irritant wat mensen doen als mensen weten dat je een trauma hebt? Zo heb ik van iemand gehoord dat ze het heel vervelend vond dat mensen haar als een 'zielig, labiel figuur' (haar woorden) behandelen. Hebben jullie bepaalde ergernissen?
- Er zijn weinig mensen die het weten en ik praat er dan ook zelden tot niet over, wil graag als mens gezien worden en niet als probleemgeval...

3. Als je weleens in contact bent geweest met hulpverleners; wat vond je prettig en wat vond je minder prettig?
- Nu mijn eerste prettige ervaring. Iemand die luisterd, die me begrijpt en met mij meedenkt...
Hiervoor veel ervaring gehad met mensen die op voorhand al een conclusie hadden of hun plan met mij hadden getrokken. Zo was ik eerst onhandelbaar, vervolgens borderline waar ik een jaar voor ben behandeld... (?) Daar slechter van geworden dus 5 jaar lang de hulpverlening gemeden, mijn leven opgebouwd tot ik wederom in elkaar zakte...
En nu jaren later denkt men ptss met een hechtingsstoornis. Ja, dat denk ik ook... Wanneer mensen eerder naar me geluisterd hadden was ik daar misschien al vanaf geweest...

Succes met je onderzoek!
Lieke
Starter
Starter
Berichten: 40
Lid geworden op: di 06 apr, 2010 11:26 am

Re: Ervaringen

Bericht door Lieke »

Waarom je je een jaar laat behandelen voor borderline...
Ik was jong en mijn kamer uitgezet door jeugdzorg omdat ik daar 2 jaar zat... Tijd voor de volgende...
Wanneer je geen huis hebt, zorg je wel dat je braaf blijft en laat je je voor borderline behandelen ook al weet je dat het geen nut heeft. Het is nog altijd beter dan niets...
Caatje

Re: Ervaringen

Bericht door Caatje »

Hoi,

Ze hebben nu pas eindelijk een naam voor mijn probleem.
Ik kan nogal agressief over komen en wel zo dat een ander zich daardoor bedreigt voelt, terwijl mn opzet dat niet is.
Ik ben me nu dus aan het verdiepen van PTTS.
Ik heb vroeger idd en traumatische ervaring gehad en het werd de doofpot ingestopt omdat dat toen heel normaal was 34 jaar geleden.
En waar ik me dus aan erger is dat als je bij een instantie terecht komt, ze je alleen maar medicijnen voor schrijven om rust in jezelf te krijgen.
Ipv dat ze eens normaal met je gaan praten en het probleem waar je mee loopt ook daadwerkelijk gaan aanpakken.
Wat mij bezig houd is dat ik geen of weinig vertrouwen in de mens heb, en als ik het eenmaal heb gekregen dan word ik gebruikt door die persoon.
Vertelde laatst wat in vertrouwen tegen iemand en het word net zo makkelijk tegen je gebruikt, dus mn relatie was op dat moment over.
Je kan dan praten als brugman terwijl ik een relatie wil die rustig verloopt en zonder stress, bang dat je iets verkeerd gaat zeggen tegen je partner.
Heb nu dus ook besloten om maar alleen te blijven, heb ik mijn rust en geen stress meer

Groetjes Carin
Sarahjager
3 posts
3 posts
Berichten: 3
Lid geworden op: di 01 jun, 2010 9:01 pm

Re: Ervaringen

Bericht door Sarahjager »

1. Wat zijn dingen die jou herinneren aan je trauma? Dit kunnen kleine dingen zijn in het dagelijks leven, maar ook door grotere dingen.

Momenteel triggeren heel veel dingen mij:
-harde geluiden, plotselinge bewegingen
- woorden in gesprekken (bijv angst, slaan, misbruik, boos, vader, moeder, eigenlijk heel veel dingen die soms maar zijdelings er mee te maken hebben)
-mensen die manipuleren en over mijn grenzen gaan
- mensen die me aan mijn pa doen denken
-van die gezinnetjes waar het zo perfect lijkt, en juist ook gezinnen waarin veel geschreeuwt wordt (gezinnen die ik gewoon zie als ik door de stad loop, in de trein zit etc)


2. Wat vind je echt heel irritant wat mensen doen als mensen weten dat je een trauma hebt? Zo heb ik van iemand gehoord dat ze het heel vervelend vond dat mensen haar als een 'zielig, labiel figuur' (haar woorden) behandelen. Hebben jullie bepaalde ergernissen?
- Me willen sparen door er niet over te beginnen, me zielig vinden, te voorzichtig zijn,
- ontkennen dat ik het heb, zelf allerlei theorieen hebben.

3. Als je weleens in contact bent geweest met hulpverleners; wat vond je prettig en wat vond je minder prettig?
- ik heb eerst de diagnose ADHD gekregen (nu 12 jaar terug), sommige hulpverleners namen dat niet serieus, maar ze hebben ook niet verder onderzocht wat ik dan wel had.
De therapeut die ik nu heb, neemt het wel serieus. Zij heeft mij door een psychiater laten onderzoeken waardoor de diagnos PTSS gesteld werd.

Ik hoop dat jullie mij hier meer over kunnen vertellen.

Groetjes, Willemijn[/quote]
Gebruikersavatar
Shadoneah
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 16 aug, 2010 7:47 pm

Re: Ervaringen

Bericht door Shadoneah »

Dingen die mij herinneren aan mijn trauma's zijn:

Veel en harde geluiden, muziek, verkeer, wonden en ziekten van mensen boezemt mij angst in.
boosheid, angsten van anderen, kinderen die huilen van angst, ouders die wanhopig reageren.
de enorme gejaagdheid van de mensen in een winkel, drukte in een stad.
verplicht dingen moeten doen die ik niet aan kan, kwetsende opmerkingen, mij niet serieus nemen, mij vertellen wat ik moet doen.
Vreemde mensen bezoeken, afspraken met vreemde mensen, alleen moeten reizen.


wat ik irritant vindt:
Dat veel mensen niet weten hoe zij hiermee moeten omgaan, met name de huisarts en maatschappelijk werk.
uitspraken als: je kunt niet tot je 67e jaar met je rug in de bank hangen, dus ga maar gauw werk zoeken!! Met andere woorden, niet zeuren, niet aanstellen, 'gewoon' doen!!
Of, hier heb je medicijnen en dan gaat het vanzelf over, terwijl ik ovegevoelig ben voor medicijnen.
Dat ik niet in mijn puberteit, toen ik de toenmalige huisarts vaak bezocht, niet serieus ben genomen.
En wat ik ook vaak hoor is: Kun je niet de knop omdraaien? Ben je er nog niet overheen??

Contact met hulpverleners:
Op zich wel goed, maar kwam verder niets uit, geen verdere begeleiding, of therapie dus steeds nog het gevoel dat het niet serieus wordt genomen, de ernst van mijn klachten niet wordt opgenomen. Heb het merendeel zelf gedaan.
En heb 7 weken op de Paaz afdeling gezeten, nou als ik daar nog langer moest blijven was ik echt 'gek' geworden!!! (kwam daar terecht doordat een trauma ineens bewust werd, na jarenlang verdrongen te hebben, was toen 35 jaar) Hier werd ptss geconstateerd en ook verder geen stappen ondernomen, alleen voor mijn kinderen, 2 zoons met ADHD. Dus viel zo weer teug in oude patronen.

Shadoneah
trtcNique
8 posts
8 posts
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 15 aug, 2010 7:49 pm

Re: Ervaringen

Bericht door trtcNique »

1. Wat zijn dingen die jou herinneren aan je trauma?
Eigenlijk alle dingen die totaal irreëel mijn leven in het hier en nu beïnvloeden.
Zoals bijvoorbeeld:
Ik loop met iemand richting een deur, relaxt en niets aan de hand. Toch prompt voor die deur blokkeer ik, begint mijn hart te razen en stokt mijn adem. Zo maar uit het niets en op de meest onzinnige momenten - waarbij je als volwassen mens heel goed weet en zelf ook beseft ‘er is hier totaal niets aan de hand’. Desalniettemin dwingt een fysieke reactie je(welke je niet verstandelijk kunt relativeren op dat moment) om in te houden en de persoon naast je éérst door die deur te laten gaan zodat deze niet achter in je rug beland.
Natuurlijk heb je daar al jaren een gevecht met jezelf gestreden van ‘stel je niet aan, niets aan de hand, dit is ronduit belachelijk’. Uiteraard ook ‘al’ mogelijke therapeutische handvaten eigen proberen te maken welke vaak allen net een fractie te laat toe te passen (moment opnames).
Wat blijft is een weten; dat als je op die momenten die persoon achter je door die deur laat gaan, fysieke reacties bijna oncontroleerbaar kunnen worden en zelfs buiten je bewustzijn dreigen te geraken.
Na jaren gevecht met jezelf ga je accepteren dat je maar beter je energie kunt steken in het zorgen ‘dat een dergelijke onopgemerkt blijft’ (onopgemerkt zien te houden dat je op een dergelijk moment totaal uit balans bent en zo jezelf een gerespecteerd aanwezig zijn in deze maatschappij verschaffen).
Desalniettemin putten die gevechten je uit tot op het bot en herinnert het me telkens weer ‘aan’.

2. Wat vind je echt heel irritant wat mensen doen als mensen weten dat je een trauma hebt?
Op de stoel van de adviserende therapeut gaan zitten is wel het meest irritante wat je medemens in directe omgeving kan doen.

3. Als je weleens in contact bent geweest met hulpverleners; wat vond je prettig en wat vond je minder prettig?
Het meest onprettige binnen de hulpverlening vind ikzelf nog wel; het steeds wisselende contact. Net als je iemand denkt te vinden waar je openingen en ruimte binnen jezelf weet te creëren, krijg je een nieuwe ….. Om moedeloos van te worden, want die opbouw kost telkens bergen energie en tijd. En ook is en blijft het nog steeds te moeilijk om aan te geven ‘het klikt niet zo met die of die’.
Ook mocht ik ervaren dat de hulpverlening te snel neigt bij een periode van minder klachten – goh, genezen (zo eenvoudig ligt het echter niet, althans mijn ervaring)
pluimpje
3 posts
3 posts
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 30 aug, 2010 9:10 am

Re: Ervaringen

Bericht door pluimpje »

Hallo, mijn PTSS komt voort uit twee gebeurtenissen, dus daarom heb ik ook heel uiteenlopende dingen als antwoord.
Hierbij mijn antwoorden:

1. Wat zijn dingen die jou herinneren aan je trauma? Dit kunnen kleine dingen zijn in het dagelijks leven, maar ook door grotere dingen.
- horen/zien van ziekenwagens, medische dingen op tv aangaande het hart, mensen horen praten over hartaanvallen, woordje 'dood'
- zwembaden, contact met water (ook in bad)
- Mensen uit die periode zien/ aan hen denken
- Harde geluiden, lichtflitsen en grote menigten

2. Wat vind je echt heel irritant wat mensen doen als mensen weten dat je een trauma hebt? Zo heb ik van iemand gehoord dat ze het heel vervelend vond dat mensen haar als een 'zielig, labiel figuur' (haar woorden) behandelen. Hebben jullie bepaalde ergernissen?
- mijn partner neemt weleens het woord 'pathetic' in de mond
- ongebrip en desinteresse in mijn omgeving

3. Als je weleens in contact bent geweest met hulpverleners; wat vond je prettig en wat vond je minder prettig?
- de huisarts nam me de eerste drie consulten niet serieus, de vierde werd ik met oxazepam naar huis gestuurd en pas daarna kreeg ik een doorverwijzing naar een psycholoog.
- de psycholoog heeft er alles aan gedaan me te helpen, maar ik miste ergens toch een zekere 'klik' waardoor ik net niet eruit kon halen wat erin zat denk ik. Bij de beste man leek ik vast te zitten en vond de behandeling dus wel welletjes geweest. Ik heb toen niet alle vragen op de eindlijst ingevuld zoals het voelde, waardoor ik een positieve score kreeg.
u2pibv
2 posts
2 posts
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 23 feb, 2011 1:11 pm

Re: Ervaringen

Bericht door u2pibv »

Zojuist bij ons verschenen het boek: De verborgen waarheid (over PTSS)
door Raoul Janssen

Op onderdag 20 januari 2011 is door CKMar luitenant-generaal Dick van Putten aan Raoul Janssen het Draaginsigne Gewonden uitgereikt. Janssen ontving het draaginsigne voor de geestelijke verwonding die hij opliep tijdens zijn uitzending naar voormalig Joegoslavie in 1993.
Bij Janssen werd begin 2008 een posttraumatische stressstoornis (PTSS) vastgesteld als gevolg van die uitzending. Nadat hij in therapie was gegaan begonnen de mensen in zijn omgeving vragen te stellen over hoe, waar en waarom. Daardoor kwam Raoul op het idee zijn ervaringen op papier te zetten. Het gevolg is het boek: De verborgen waarheid (over PTSS). Hij hoopt hiermee collega's met vergelijkbare problemen aan te zetten om hulp te zoeken en een vorm van begrip te brengen bij andere collega's.

Het boek is exclusief verkrijgbaar bij: http://www.jouwboek.nl/webshop en http://www.boekenroute.nl
Prijs: 10,00 euro (excl verzendkn)
Paperback, 93 pagina's 120x200mm
Uitgeverij U2pi BV - Voorburg
ISBN 978-90-8759-173-1
Gesloten