Vandaag Ben Ik Alice

In dit forum kan je boeken aanraden en bespreken.
Dit forum is publiekelijk toegankelijk het plaatsen van een artikel door niet leden wordt altijd eerst ter goedkeuring bij de beheerder voorgelegd.

De meeste boeken zijn direct te bestellen bij bol.com.
Naast de aantrekkelijke prijzen en de snelle levering ondersteunt u hiermee ook deze website.

Moderator: Youri

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Youri
Administrator
Administrator
Berichten: 814
Lid geworden op: vr 20 okt, 2006 12:05 am

Vandaag Ben Ik Alice

Bericht door Youri »

Een Autobiografie Over Een Meervoudige Persoonlijkheidsstoornis

1001004008489185

Beschrijving

Als tiener hoort Alice stemmen. Ze zeggen dat ze niks waard is, een mislukking. In haar dromen ziet ze dat een meisje seksueel wordt misbruikt en wanneer ze wakker wordt, is ze blij dat zíj dat meisje niet is. Naarmate de jaren verstrijken worden de nachtmerries steeds schokkender, gedetailleerder en… échter. Wanneer ze naar zichzelf in de spiegel kijkt, verandert haar gezicht in een masker. Het lijkt alsof iemand anders uit háár ogen kijkt.

In Vandaag ben ik Alice beschrijft Alice Jamieson haar moeizame strijd tegen de stemmen in haar hoofd. Maar de stemmen groeien uit tot negen persoonlijkheden. Ze leert met haar alter ego's te leven en besluit de confrontatie aan te gaan met de man die verantwoordelijk is voor haar ondraaglijke lijden.

Vandaag ben ik Alice is het meeslepende relaas van een zeldzame aandoening en het openhartige verhaal van een moedige vrouw.

Recensie

Al sinds haar babytijd wordt Alice seksueel misbruikt, eerst door haar vader, later ook door anderen. Met haar moeder heeft ze een gecompliceerde relatie en in haar jeugd is nauwelijks sprake van enige warmte of bevestiging. Ze vlucht in goede schoolprestaties, maar krijgt in haar tienertijd steeds meer last van nachtmerries en van stemmen die haar zeggen dat ze waardeloos is en die haar opdrachten geven. Geleidelijk groeien die stemmen uit tot een negental persoonlijkheden die afwisselend bezit van haar nemen. Dan volgt een gang door de psychiatrie: gesprekken, medicatie en opnames. In de loop van dit proces leert Alice met haar zogenoemde 'alters' te leven en komt er ruimte om met het verleden in het reine te komen. Het bijzondere aan het boek is het feit dat de ervaring van het hebben van een meervoudige persoonlijkheidsstoornis op een geloofwaardige en subtiele wijze van binnen uit wordt beschreven. Het boek vormt dan ook een indrukwekkend verslag van de manier waarop een meisje erin slaagt een jeugd van buitensporig seksueel, fysiek en emotioneel misbruik te overleven.

Drs. N.P. Aders
Met vriendelijke groet,
Youri
tijgertje
Top Lid
Top Lid
Berichten: 7508
Lid geworden op: ma 18 aug, 2008 5:26 pm

Re: Vandaag Ben Ik Alice

Bericht door tijgertje »

dit boek is een aanrader
heb het gelezen
Plaats reactie