Gewond geheugen

In dit forum kan je boeken aanraden en bespreken.
Dit forum is publiekelijk toegankelijk het plaatsen van een artikel door niet leden wordt altijd eerst ter goedkeuring bij de beheerder voorgelegd.

De meeste boeken zijn direct te bestellen bij bol.com.
Naast de aantrekkelijke prijzen en de snelle levering ondersteunt u hiermee ook deze website.

Moderator: Youri

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Youri
Administrator
Administrator
Berichten: 814
Lid geworden op: vr 20 okt, 2006 12:05 am

Gewond geheugen

Bericht door Youri »

Een geschonden verleden en de helende kracht van muziek

666762175(Alleen 2e-hands verkrijgbaar bij bol.com)

Beschrijving

'Het laatste cadeau dat ik van mijn ouders kreeg, was ondergoed. Hoog opgesneden slipjes in felroze, roomwit, zwart en blauw. In de meeste families een ongebruikelijk geschenk. Maar niet zo ongebruikelijk in mijn familie.' Als kind van acht sliep Linda Cutting met een honkbalknuppel naast zich; toen ze vijfendertig was met een golfclub van haar man. 'Ik had behoefte aan bescherming. Tegen wie of wat - die vraag heb ik jarenlang verdrongen.' Maar opeens viel er niets meer te verdringen. Tijdens een pianoconcert hoorde Linda voetstappen in de zaal, voetstappen die steeds dichterbij leken te komen. Op dat moment kón ze niet meer. Ze stopte met spelen, legde haar handen in haar schoot en keek de zaal in. Ze moest weten of het zijn voetstappen waren, de voetstappen van haar vader als hij haar kamer binnenkwam. Linda Cuttings Gewond geheugen is een boek van grote zeggingskracht en inspiratie. Een aangrijpend verhaal over een seksueel gewelddadige vader, een passieve moeder die haar kinderen

Recensie
NBD|Biblion recensie


Autobiografisch relaas van de manier waarop de Amerikaanse pianiste haar incesttrauma verwerkte. Als klein meisje werd ze door haar vader, een dominee, seksueel misbruikt en -net als haar twee broers- ook mishandeld. De vader 'kocht' hun zwijgen; met dreigementen en met kado's. Het meisje kreeg een piano, haar droom, werd een gevierd pianiste en verwerkte als volwassen vrouw via muziek en therapie haar trauma's. Maar haar twee broers pleegden suïcide. Het verhaal werd door de auteur mede als een soort therapie geschreven. Het mist in tegenstelling tot veel andere slachtofferverhalen een klagerige toon. Misschien dat het daardoor aan kracht wint. De ik-figuur is gelukkig met muziek, die bijna alles voor haar betekent. Zoveel, dat ze in haar boek wel eens vergeet dat de doorsnee-lezer nauwelijks iets weten zal over begrippen die in de muziekwereld worden gebruikt. Toch is het voor een breed publiek toegankelijk. Ook interessant voor therapeuten.

(Biblion recensie, T. van Oirschot-Sparla.)
Met vriendelijke groet,
Youri
Plaats reactie