Ik in meervoud

In dit forum kan je boeken aanraden en bespreken.
Dit forum is publiekelijk toegankelijk het plaatsen van een artikel door niet leden wordt altijd eerst ter goedkeuring bij de beheerder voorgelegd.

De meeste boeken zijn direct te bestellen bij bol.com.
Naast de aantrekkelijke prijzen en de snelle levering ondersteunt u hiermee ook deze website.

Moderator: Youri

Plaats reactie
Helge

Ik in meervoud

Bericht door Helge »

Haar boek is heel prima leesbaar! Echt een aanrader, ook voor mensen met PTSS zonder Dis.

[sweet]
rosa

Ik in meervoud

Bericht door rosa »

Zeker! Ik heb geen DIS, maar herkende best veel in hoe zij de zaken beschijft. Het is een aanrader, ook voor mensen met PTSS dus!
Het boek "Het belaagde zelf "( Onno van der Hart) heb ik op eenzelfde manier gelezen, als PTSS-ers dus, en hoewel dat boek veel meer de theoretisch/wetenschappelijke kant van DIS beschrijft vond ik het een goed en gedegen boek om te lezen. Er staat veel nuttige informatie in met betrekking tot Complexe PTSS klachten.
Gebruikersavatar
Youri
Administrator
Administrator
Berichten: 814
Lid geworden op: vr 20 okt, 2006 12:05 am

Ik in meervoud

Bericht door Youri »

Over de dissociatieve identiteitsstoornis



Beschrijving

Wie met DIS moet leven heeft het uitermate zwaar. De stoornis is altijd het gevolg van vroege jeugdervaringen die te beangstigend en te veelomvattend waren om te kunnen dragen. Als overlevingsstrategie raakten daarom indertijd de heftige emoties en herinneringen afgesplitst. Maar de keerzijde hiervan is dat de eenmaal volwassen geworden DIS-patiënten door deze vergaande dissociaties de controle over hun leven kwijt zijn.
In dit handboek voor hulpverleners, patiënten en hun omgeving wordt beschreven wat het leven met DIS inhoudt. De diverse klachten en problemen die met DIS zijn verbonden, komen gedetailleerd aan de orde: onder andere het gefragmenteerd zijn en de innerlijke conflicten die daarvan het gevolg zijn; de geheugenproblemen en de verwarring die dit geeft; de angst voor de traumatische herinneringen en het zich onveilig voelen in de hechting aan anderen.

Als DIS-patiënten eenmaal zover zijn dat ze een behandelaar zoeken voor hun problemen, is het erg belangrijk dat deze de stoornis (h)erkennen en op de hoogte zijn van de verschillende facetten in het leven van DIS-patiënten. Een goede psychotherapie voor DIS is opgebouwd uit meerdere fasen en daarbij wordt veel aandacht besteed aan de sfeer en de therapeutische relatie. Ook de problemen die hierbij kunnen ontstaan komen aan de orde.

Deze onderwerpen - naast alle andere die worden besproken - zijn zowel informatief voor therapeuten en studenten, als voor DIS-patiënten zelf en hun omgeving. Het kan voor alle lezers een waardevol naslagwerk zijn, waarin telkens weer stukjes gelezen worden om de eigen kennis aan te vullen of de ander te helpen zichzelf beter te gaan begrijpen.

Joke Lijnse is gz-psycholoog, klinisch psycholoog en eerstelijnspsycholoog. Ze heeft een eigen praktijk in Eersel.

Recensie
NBD|Biblion recensie


De tweede druk van een handboek voor hulpverleners en patienten en hun omgeving. De auteur richt zich met name op patienten. Zij hebben behoefte aan informatie en die is in de loop der jaren behoorlijk toegenomen; het wetenschappelijk onderzoek en de behandeling zorgden voor nieuwe inzichten. De term dissociatieve identiteitsstoornis kwam in plaats van de vroeger gebruikte term meervoudige persoonlijkheidsstoornis. De schrijfster heeft bij deze nieuwe druk geprobeerd alle onderwerpen en aspecten die centraal staan in het leven van een DIS-patient aan de orde te laten komen. De auteur is daarin goed geslaagd. Het boek is heel informatief, er wordt veel gewerkt met casuistiek en die is goed met de tekst verweven. Eerst wordt de geschiedenis van het ziektebeeld geschetst. In hoofdtuk twee worden criteria beschreven die voor de diagnose onmisbaar zijn. Daarna komen seksueel misbruik en mishandeling als oorzaak aan de orde, traumatische herinneringen, het ontstaan van DIS etc. Ook de hulp aan ouders en partners van DIS-patienten, naast de behandeling van de patient zelf. Een zorgvuldig samengesteld en begrijpelijk geschreven boek met verklarende woordenlijst en literatuuropgave.

(NBD|Biblion recensie, Drs. H. Menkveld)
Met vriendelijke groet,
Youri
agrimony
Top Lid
Top Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 26 mar, 2012 2:39 am

Re: Ik in meervoud

Bericht door agrimony »

Een verademing om dit boek te lezen en alles zo duidelijk verwoord te krijgen.
Helpt om te accepteren dat dit mijn manier was om in leven te blijven.
In dit boek klinkt het helemaal niet zo zwaar of ernstig. Het is wat het is.
agrimony.
Plaats reactie