Trauma en herstel

In dit forum kan je boeken aanraden en bespreken.
Dit forum is publiekelijk toegankelijk het plaatsen van een artikel door niet leden wordt altijd eerst ter goedkeuring bij de beheerder voorgelegd.

De meeste boeken zijn direct te bestellen bij bol.com.
Naast de aantrekkelijke prijzen en de snelle levering ondersteunt u hiermee ook deze website.

Moderator: Youri

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Youri
Administrator
Administrator
Berichten: 814
Lid geworden op: vr 20 okt, 2006 12:05 am

Trauma en herstel

Bericht door Youri »

De gevolgen van geweld van mishandeling thuis tot politiek geweld



Beschrijving

Wat hebben verkrachte vrouwen en oorlogsveteranen, mishandelde kinderen en politieke gevangenen gemeen? En wat zijn de overeenkomsten tussen de overlevenden van concentratiekampen en de overlevenden van mishandeling binnen het gezin?
Judith Herman geeft in dit baanbrekende boek de resultaten van haar onderzoek naar geweld en laat zien welke verbanden er bestaan tussen de persoonlijke gruwelen en maatschappelijke trauma's.

Recensie
NBD|Biblion recensie


In deze publicatie wordt het verband gelegd tussen de persoonlijke gruwelen die kinderen en volwassenen hebben ervaren en de invloed daarvan op de (ontwikkeling van) de persoonlijkheid. Het boek is gebaseerd op twintig jaar onderzoek en therapeutisch werk met slachtoffers van seksueel en huiselijk geweld en tevens een weerslag van ervaringen met tal van andere getraumatiseerde mensen, zoals oorlogsveteranen en slachtoffers van politieke terreur. In het eerste deel gaat Herman in op hoe mensen reageren op het trauma, welke strategieen zij inzetten om te overleven en welke cosequenties dat heeft. In het tweede deel maakt zij het behandelproces inzichtelijk en bespreekt de drie fases daarin: veiligheid, herinnering en rouw, herstel van verbondenheid. Dit wordt geillustreerd aan de hand van voorbeelden uit de praktijk. Hoewel het een gemis is dat de actuele ontwikkelingen in traumabehandeling niet worden besproken, geldt dit boek al sinds de eerste verschijning in 1992 als meesterwerk voor het begrijpen en behandelen van slachtoffers met een complexe posttraumatische stressstoornis.

(NBD|Biblion recensie, Drs. Marion Welling)
een lid van het forum schreef: Alhoewel ik inmiddels ervaring heb met een aantal zaken, bijvoorbeeld haptonomie, craniosacraaltherapie (ik heb vooral wat aan de persoon van de therapeute, erkenning, gehad) vind ik het moeilijk om specifiek te reageren. Dit omdat ik denk dat oorzaken en gevolgen van PTSS niet zo makkelijk af te bakenen zijn en elke "patient" en elke therapeut verschillend is. Er dus heel veel oorzaken voor PTSS kunnen zijn en ook veel mogelijke zaken die kunnen helpen of tenminste enige verlichting brengen. Maar ik ben er inmiddels ook achter dat er genoeg zaken zijn die het erger kunnen maken. Het bestuderen van het boek van JLH heeft mij o.a. geholpen mijn grenzen iets beter te zien. Mijn alg. advies is dan ook om, voor zover mogelijk deze grenzen goed te blijven bewaken. Dit geld ook voor de samenvatting. Leg deze weg als je er niets mee kunt of als het te veel oproept (ik heb er zelf ruim een half jaar over gedaan om het boek door te nemen).
Met vriendelijke groet,
Youri
CiNNeR
Senior
Senior
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 23 feb, 2015 5:36 am

Re: Trauma en herstel

Bericht door CiNNeR »

Heb dit boek op aanraden van een logenoot en in overleg met mijn behandelaar gekocht. Het is deels geschreven voor behandelaars denk ik maar heb er zelf veel aan gehad. Maakte mij veel duidelijk over mijzelf, wat me is overkomen en hoe ptss werkt. Soms loodzwaar ook, je moet het niet snel willen lezen en als het niet goed gaat echt wegleggen voor een later, beter moment.

Het boek bestaat uit een deel trauma en een deel herstel, het laatste deel heb ik nog niet helemaal gelezen omdat ik zelf in de stabilisatiefase van de behandeling zit.
Plaats reactie