Ervaringen

Dit is het openbare forum waarin mensen van buitenaf (pers, onderwijs en mensen met andere beroepsmatige en/of commerciële belangen) vragen kunnen stellen aan leden van dit forum zonder daar voor te registreren.

Ook kan hier een PTSS gerelateerde website gepromoot worden. Echter per website maar 1 vermelding en een goed argument waarom je website voor mensen met PTSS waarde heeft.

Berichten worden altijd door de beheerder gescreend het kan dus even duren voordat je bericht zichtbaar wordt.

Personen waarvan het vermoeden bestaat dat deze zich beroepsmatig geregistreerd hebben op het forum worden zonder mededeling verwijderd.

Moderator: Youri

Gesloten
meisjevan7
Senior
Senior
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 07 jan, 2011 9:55 pm

Re: Ervaringen

Bericht door meisjevan7 »

1. Wat zijn dingen die jou herinneren aan je trauma? Dit kunnen kleine dingen zijn in het dagelijks leven, maar ook door grotere dingen.
1) mannen met baarden. bepaalde honden rassen. camera´s. huilende kinderen. bloot geklede mensen. bepaalde geuren (zweer, urine etc). schreeuwende mensen. veel mensen in een ruimte/drukte in de stad,trein etc. als ik niet dicht bij een uitgang kan zijn om te vluchten. als iemand mij aanraakt incluis handen schudden. bedden/slaapkamers. als ik niet alle gesprekken in mijn omgeving kan volgen. boze mensen. etc. etc. etc.

2. Wat vind je echt heel irritant wat mensen doen als mensen weten dat je een trauma hebt? Zo heb ik van iemand gehoord dat ze het heel vervelend vond dat mensen haar als een 'zielig, labiel figuur' (haar woorden) behandelen. Hebben jullie bepaalde ergernissen?
2) als mensen medelijden hebben. als mensen huilen om wat mij is overkomen. als mensen boos worden op de daders. als mensen te veel van mij verlangen/of te weinig. dat ik door mijn kerk gemeente als goed doel wordt gezien en behandeld. als mensen lopen te vissen naar wat er dan precies gebeurd is.

3. Als je weleens in contact bent geweest met hulpverleners; wat vond je prettig en wat vond je minder prettig?
3) ik ben jaren lang behandeld voor mijn gedrag maar nooit voor de achterliggende problemen. dat hulpverleners vonden dat ik in het hier en nu moest leven verleden is geweest daar moest ik niet meer naar kijken. dat hulpverlening mijn verhaal zo heftig vond dat ze me niet geloofden. dat ik mishandeld/misbruikt ben in een jeugdinstelling.
dat ze dat ik 14 was tegen mijn ouders gezegd hebben mij maar op te geven en voor hun andere twee kinderen te gaan zorgen ik was gestoord en zou toch nooit beter worden of vrij komen (zat toen al bijna 8 maanden in de separeer zonder behandeling), waarop mijn ouders mij maanden lang niet meer bezocht hebben. prettig dat ik nu eindelijk een team hulpverleners om mij heen heb waar ik het mee kan vinden die goed bereikbaar zijn. die mij met respect behandelen. die ook de goede dingen die ik heb herkennen. dat ze me helpen om verder te komen. dat ze rustig reageren als ik hysterisch ben.
meisjevan7
Senior
Senior
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 07 jan, 2011 9:55 pm

Re: Ervaringen

Bericht door meisjevan7 »

1. Wat zijn dingen die jou herinneren aan je trauma? Dit kunnen kleine dingen zijn in het dagelijks leven, maar ook door grotere dingen.
1) mannen met baarden. bepaalde honden rassen. camera´s. huilende kinderen. bloot geklede mensen. bepaalde geuren (zweer, urine etc). schreeuwende mensen. veel mensen in een ruimte/drukte in de stad,trein etc. als ik niet dicht bij een uitgang kan zijn om te vluchten. als iemand mij aanraakt incluis handen schudden. bedden/slaapkamers. als ik niet alle gesprekken in mijn omgeving kan volgen. boze mensen. etc. etc. etc.

2. Wat vind je echt heel irritant wat mensen doen als mensen weten dat je een trauma hebt? Zo heb ik van iemand gehoord dat ze het heel vervelend vond dat mensen haar als een 'zielig, labiel figuur' (haar woorden) behandelen. Hebben jullie bepaalde ergernissen?
2) als mensen medelijden hebben. als mensen huilen om wat mij is overkomen. als mensen boos worden op de daders. als mensen te veel van mij verlangen/of te weinig. dat ik door mijn kerk gemeente als goed doel wordt gezien en behandeld. als mensen lopen te vissen naar wat er dan precies gebeurd is.

3. Als je weleens in contact bent geweest met hulpverleners; wat vond je prettig en wat vond je minder prettig?
3) ik ben jaren lang behandeld voor mijn gedrag maar nooit voor de achterliggende problemen. dat hulpverleners vonden dat ik in het hier en nu moest leven verleden is geweest daar moest ik niet meer naar kijken. dat hulpverlening mijn verhaal zo heftig vond dat ze me niet geloofden. dat ik mishandeld/misbruikt ben in een jeugdinstelling.
dat ze dat ik 14 was tegen mijn ouders gezegd hebben mij maar op te geven en voor hun andere twee kinderen te gaan zorgen ik was gestoord en zou toch nooit beter worden of vrij komen (zat toen al bijna 8 maanden in de separeer zonder behandeling), waarop mijn ouders mij maanden lang niet meer bezocht hebben. prettig dat ik nu eindelijk een team hulpverleners om mij heen heb waar ik het mee kan vinden die goed bereikbaar zijn. die mij met respect behandelen. die ook de goede dingen die ik heb herkennen. dat ze me helpen om verder te komen. dat ze rustig reageren als ik hysterisch ben.
meisjevan7
Senior
Senior
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 07 jan, 2011 9:55 pm

Re: Ervaringen

Bericht door meisjevan7 »

1. Wat zijn dingen die jou herinneren aan je trauma? Dit kunnen kleine dingen zijn in het dagelijks leven, maar ook door grotere dingen.
1) mannen met baarden. bepaalde honden rassen. camera´s. huilende kinderen. bloot geklede mensen. bepaalde geuren (zweer, urine etc). schreeuwende mensen. veel mensen in een ruimte/drukte in de stad,trein etc. als ik niet dicht bij een uitgang kan zijn om te vluchten. als iemand mij aanraakt incluis handen schudden. bedden/slaapkamers. als ik niet alle gesprekken in mijn omgeving kan volgen. boze mensen. etc. etc. etc.

2. Wat vind je echt heel irritant wat mensen doen als mensen weten dat je een trauma hebt? Zo heb ik van iemand gehoord dat ze het heel vervelend vond dat mensen haar als een 'zielig, labiel figuur' (haar woorden) behandelen. Hebben jullie bepaalde ergernissen?
2) als mensen medelijden hebben. als mensen huilen om wat mij is overkomen. als mensen boos worden op de daders. als mensen te veel van mij verlangen/of te weinig. dat ik door mijn kerk gemeente als goed doel wordt gezien en behandeld. als mensen lopen te vissen naar wat er dan precies gebeurd is.

3. Als je weleens in contact bent geweest met hulpverleners; wat vond je prettig en wat vond je minder prettig?
3) ik ben jaren lang behandeld voor mijn gedrag maar nooit voor de achterliggende problemen. dat hulpverleners vonden dat ik in het hier en nu moest leven verleden is geweest daar moest ik niet meer naar kijken. dat hulpverlening mijn verhaal zo heftig vond dat ze me niet geloofden. dat ik mishandeld/misbruikt ben in een jeugdinstelling.
dat ze dat ik 14 was tegen mijn ouders gezegd hebben mij maar op te geven en voor hun andere twee kinderen te gaan zorgen ik was gestoord en zou toch nooit beter worden of vrij komen (zat toen al bijna 8 maanden in de separeer zonder behandeling), waarop mijn ouders mij maanden lang niet meer bezocht hebben. prettig dat ik nu eindelijk een team hulpverleners om mij heen heb waar ik het mee kan vinden die goed bereikbaar zijn. die mij met respect behandelen. die ook de goede dingen die ik heb herkennen. dat ze me helpen om verder te komen. dat ze rustig reageren als ik hysterisch ben.
Gebruikersavatar
Miky
Top Lid
Top Lid
Berichten: 386
Lid geworden op: do 17 mar, 2011 4:29 pm

Re: Ervaringen

Bericht door Miky »

Hoi hoi!

Ik heb complexe, chronische PTSS... Hoop dat je er wat aan hebt...

1. Wat zijn dingen die jou herinneren aan je trauma? Dit kunnen kleine dingen zijn in het dagelijks leven, maar ook door grotere dingen.

Beelden op tv (met name op het nieuws of bij actualiteitenprogramma's); Bepaalde persoonen die deel zijn van het trauma; Vergelijkbare ervaringen van anderen (bijv. op mijn werk); Auto's - met name 'vreemde auto's waarin gerookt wordt; Afgelegen plaatsen; Het donker (met name als ik alleen buiten loop).

2. Wat vind je echt heel irritant wat mensen doen als mensen weten dat je een trauma hebt? Zo heb ik van iemand gehoord dat ze het heel vervelend vond dat mensen haar als een 'zielig, labiel figuur' (haar woorden) behandelen. Hebben jullie bepaalde ergernissen?

Mijn zelfbeeld is nogal aangetast en nu zijn er mensen die er een soort van missie van hebben gemaakt om me te vertellen wat ik allemaal goed doe; Ik erger me eraan dat mensen het als makkelijk lijken te zien om te werken aan zaken zoals dwangmatigheden, angsten, etc.; Mensen die het zielig vinden; Mensen die mijn ervaring als 'erg' bestempelen (want het heeft me gemaakt tot wie ik ben - ben ik een erg persoon?); Mensen die je behandelen alsof je van porselein bent - niet met dingen die ze dwars zit komen, geen kritiek willen geven omdat ik het al zo moeilijk heb.

3. Als je weleens in contact bent geweest met hulpverleners; wat vond je prettig en wat vond je minder prettig?

In het verleden en ook nu veel contact met hulpverleners. Verreweg het vervelendste vond ik het dat therapeuten (vanwege mijn opleiding) me gingen vragen welke diagnose ik aan mezelf zou geven; Het gemak waarmee een diagnose op je wordt afgevuurd en het gebrek aan nazorg; De makkelijkheid waarmee je een 'vervanger' aangeboden krijgt wanneer je therapeut langere tijd afwezig is - alsof dat zo makkelijk is om ineens naar een ander te gaan.
Positief heb ik het ervaren wanneer therapeuten nagaan of ze het juist opvatten (zou ook zo moeten, zo hebben ze het geleerd, maar gebeurd lang niet altijd); Dat therapeuten de ruimte geven voor het niet maken van oogcontact, voor stiltes voor het mezelf klein maken als ik dat nodig heb; Het benadrukken dat ik de touwtjes in handen heb en de controlle over wat ik wel en juist niet bespreek; Dat je therapeut je in laat zien wat je al bereikt hebt - omdat ik er soms moeite mee heb die dingen zelf ook te zien...

Nogmaals ik hoop dat je er wat aan hebt... mocht je nog vragen hebben, stuur gerust een berichtje...

Groetjes Miky
leonie120257
Starter
Starter
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 16 mei, 2012 12:59 pm

Re: Ervaringen

Bericht door leonie120257 »

1. Wat zijn dingen die jou herinneren aan je trauma? Dit kunnen kleine dingen zijn in het dagelijks leven, maar ook door grotere dingen.

als ik een toets moet maken bijv. op school dan raak ik in paniek als ik een toetsenbord zie dan wordt ik kwaad als mensen zeggen dat ik iets goed kan dan is dat voor mij ongeloofwaardig en wordt ik verdrietig.
jaren lang hebben ze gedacht dat ik onzeker was maar ik wist dat dat niet zo was en uitendelijk hoor je dan dat je ptss heb.


2. Wat vind je echt heel irritant wat mensen doen als mensen weten dat je een trauma hebt? Zo heb ik van iemand gehoord dat ze het heel vervelend vond dat mensen haar als een 'zielig, labiel figuur' (haar woorden) behandelen. Hebben jullie bepaalde ergernissen?

als ze het weten houden ze extra rekening en dat is niet heel erg maar sommige mensen schieten daar beetje te veel:S
ze willen dan een vertrouwens band oprichten maar meeste ptss mensen hebben geen vertrouwen in niemand of ze nu echt willen helpen of niet je wilt het voor jezelf houden!!


3. Als je weleens in contact bent geweest met hulpverleners; wat vond je prettig en wat vond je minder prettig?
ja 3jaar het vertrouwen is daar echt nul punt gezakt alles want ik daar in vertrouwen heb gezegt werdt bekend gemaakt bij de Ggz
gelukkig ging het bij de banjaard wel goed:)
Machteldje
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 18 jun, 2012 6:17 pm

Re: Ervaringen

Bericht door Machteldje »

Even tussen haakjes: het gaat bij mij om een seksueel trauma.

1. Wat zijn dingen die jou herinneren aan je trauma? Dit kunnen kleine dingen zijn in het dagelijks leven, maar ook door grotere dingen.
De geur van bepaalde soorten alcoholische dranken kunnen heel veel bij mij triggeren, maar ook het zien van personen die lijken op de 'daders' doen mij een blokje om fietsen. Tevens schrik ik als ik de naam van de betreffende personen op bijv. sociale netwerksites als Facebook zie verschijnen, of als ze plotseling ter sprake komen. Soms schrik ik ook van SMSjes of bepaalde passages in boeken. Ik kan ook erg veel hoofdpijn krijgen van TV-Series waarin seksueel geweld voorkomt.

2. Wat vind je echt heel irritant wat mensen doen als mensen weten dat je een trauma hebt? Zo heb ik van iemand gehoord dat ze het heel vervelend vond dat mensen haar als een 'zielig, labiel figuur' (haar woorden) behandelen. Hebben jullie bepaalde ergernissen?
Ik vind het heel vervelend als je bijvoorbeeld je mannelijke vrienden hebt verteld over je traumatische ervaringen en ze het dannog leuk vinden om op studentenfeestjes na wat biertjes teveel handtastelijk worden en je seksueel uitdagen.

3. Als je weleens in contact bent geweest met hulpverleners; wat vond je prettig en wat vond je minder prettig?
Een hulpverlener was erg gedreven om mij te helpen, om mij te helpen de stap te zetten de 'daders' uit mijn leven te bannen en mij bepaalde dingen af te raden die niet goed voor me waren. Hij belde me zo nu en dan zelfs uit het niets op om te vragen hoe het met me ging.
Hulpverleners van de GGZ ben ik minder tevreden over: meestal vrouwelijke psychologen, die met een babystemmetje praten en eigenlijk maar 'nep' geïnteresseerd zijn. Ik krijg daarbij echt het idee: alles gaat om het geld. Kan aan mij liggen.
Helge

Re: Ervaringen

Bericht door Helge »

Leuk dat dit nog wordt beantwoord, maar leest Willemijn het nog wel? Ze heeft nog nooit 1 reactie gegeven.

Groetjes Helge
Donna

Re: Ervaringen

Bericht door Donna »

1) wat mij herinnerd aan een trauma, is, bv de 'leegte' van mensen (bv serieuze vragen stellen op dit serieuze forum,
om vervolgens het belang ervan niet meer in te zien en bv(?ik noem maar wat hoor...)de boel dumpen.) Het herinnert mij,
aan de trieste dingen die ik heb meegemaakt en hoe sommigen daarmee om kunnen gaan.
2)om een lang verhaal kort te houden, vind ik dít dus irritant en lelijk. Om bevoorbeeld niet serieus genomen te worden, met ptss en mensen die hun energie in jouw vraag steken, niet te beantwoorden....!!
3)daarom beantwoord ik deze 3e vraag ook niet. En zie dat deze vraag al tweeeneenhalf jaar geleden gesteld is, zonder enig antwoord, noch interesse.

M.v.g,

Donna.
Mij lijkt jouw vraag verjaard en vergaan.
Gebruikersavatar
Youri
Administrator
Administrator
Berichten: 814
Lid geworden op: vr 20 okt, 2006 12:05 am

Re: Ervaringen

Bericht door Youri »

Donna schreef:
M.v.g,

Donna.
Mij lijkt jouw vraag verjaard en vergaan.
Nu we het toch over verjaren hebben:

GEFELICITEERD Donna!

Fijne dag vandaag. [kadootje]
Met vriendelijke groet,
Youri
Donna

Re: Ervaringen

Bericht door Donna »

Dank je wel youri!! Ik kwam nog even kijken...jammer dat de smilies uitstaan voor mij, anders had ik je een kadootje teruggegeven...ik ben wel jarig(geweest, zo'n anderhalf uur gelee..), maar voel mij niet verjaard hoor!
(grijns)
Donna
Gesloten