Dagbesteding PTSS

Dit is het openbare forum waarin mensen van buitenaf (pers, onderwijs en mensen met andere beroepsmatige en/of commerciële belangen) vragen kunnen stellen aan leden van dit forum zonder daar voor te registreren.

Ook kan hier een PTSS gerelateerde website gepromoot worden. Echter per website maar 1 vermelding en een goed argument waarom je website voor mensen met PTSS waarde heeft.

Berichten worden altijd door de beheerder gescreend het kan dus even duren voordat je bericht zichtbaar wordt.

Personen waarvan het vermoeden bestaat dat deze zich beroepsmatig geregistreerd hebben op het forum worden zonder mededeling verwijderd.

Moderator: Youri

Gesloten
nicoleke112
3 posts
3 posts
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 18 sep, 2009 11:42 am

Dagbesteding PTSS

Bericht door nicoleke112 »

Hallo,

Ik moet voor school op een forumsite een stukje plaatsen.
Ik moet de volgende vragen beantwoorden:
1. Is het belangrijk dat iedereen een zinvolle dagbesteding heeft?
2. Moet je iemand die hier het nut niet van inziet toch een zinvolle dagbesteding opdringen?

Dit is wat ik ervan vind, en hoe ik erover denk:

Het is heet belangrijk dat een persoon met een posttraumatische stresstoornis een zinvolle dagbesteding heeft. Deze persoon heeft weinig vertrouwen in de mensheid en de wereld. Als deze persoon geen dagbesteding heeft is er een mogelijkheid dat hij depressief word. De persoon moet zich rustig houden om het trauma te kunnen verwerken. Maar hij kan kleine dingen doen bijvoorbeeld helpen mee boodschappen doen, veel praten, dingen doen wat die persoon leuk vind. Maar je moet de persoon nergens toe dwingen, zelfs niet voor te helpen. Want als hij het dan niet wil stelt hij diegene wat hem wil helpen teleur. Als helper moet je de persoon met het trauma stimuleren met wat hij doet. Laat zien dat je het enorm waardeert, en complimenteer hem. Zo krijgt hij weer beetje meer zelfvertrouwen, en heeft hij het gevoel dat hij wat goeds heeft gedaan.

Dus eigenlijk help je een persoon met een trauma het beste door hem even zijn eigen gang te laten gaan. Maar wel luisteren als diegene begint te praten en goed motiveren als diegene iets wil doen.


Zou u een reactie of antwoord kunnen geven op mijn stukje.
Of wat u denkt dat een goede dagbesteding is, enz.

Alvast bedankt

Nicole
kees
Junior
Junior
Berichten: 99
Lid geworden op: di 02 jun, 2009 11:33 pm

Re: Dagbesteding PTSS

Bericht door kees »

Beste Nicole,

Wat vooral belangrijk is, is dat je je open stelt voor de persoon met wie je te maken hebt.
Verdiep je in de mens, hij of zij is meer dan een diagnose.
Dagbesteding...mmmmh...je mailtje klinkt een beetje alsof je het over demente bejaarden hebt.
Heb je je daadwerkelijk verdiept in PTSS? De meeste mensen met PTSS leiden een nogal normaal leven, inclusief banen en gezinnen. De ptss kost daarnaast veel energie. Dus laat mij inderdaad maar even mijn eigen gang gaan en als ik dan ook nog een complimentje krijg en niet gedwongen wordt tot zinvolle dagbesteding zal het wel gauw iets beter gaan...
Eerlijk gezegd is de toon waarin je je vraag stelt nogal badinerend, en dan ook nog in bar slecht Nederlands. Ik hoop oprecht dat je nog even verder leert voordat je mijn helper wordt.
daarom:
1. Ja, ieder mens, dus ook de mens met PTSS, heeft recht op een zinvolle dagbesteding. Wat zinvol is is een kwestie van perceptie en daarom voor ieder mens verschillend.
2. Men moet nut en noodzaak altijd afwegen, iemand die het nut van een 'zinvolle dagbesteding' niet inziet zal de bedachte invulling dan ook niet als noodzakelijk (gaan) ervaren. Daarmee is het nut volledig verdwenen. Verplichte activiteiten zonder consensus zijn per definitie niet zinvol en daarmee contraproduktief.

Succes met je opleiding,
Keesje

tip: "dus eigenlijk help je een..." Door het gebruik van het woord dus geef je een conclusie. Wanneer je daadwerkelijk mensen wilt helpen moet je leren onbevangen tegenover de ander te staan. Oordelen, beoordelen en voorbarige conclusies trekken hoort daar niet bij. Streep het woord dus uit je vocabulaire en treed mensen open tegemoet. Leer luisteren naar behoeften, dan komt het vast goed.
monica92
Top Lid
Top Lid
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 03 feb, 2009 6:53 pm

Re: Dagbesteding PTSS

Bericht door monica92 »

Ik sluit me aan bij kees.
ik voel me door de manier waarop je schrijft,
net als een ding
als een heel duidelijk studieobject
Als deze persoon geen dagbesteding heeft is er een mogelijkheid dat hij depressief word.
ik had zeker een dagbesteding, ik ging gewoon naar school, en toch werd ik depressief.. dus dat probleem los je niet alleen op door een dagbesteding te hebben. t is wel wat breder dan alleen een dagbesteding.

Oke dit klinkt misschien heel stom wat ik nu ga zeggen maar zo voelt het wel
als je al een conclussie hebt, wat voegt dit dan nog toe?
probeer open te staan voor een ander..
want ik heb nu niet zoveel zin om te gaan vertellen over dagbesteding blablabla
want dat weet je toch zelf al zo goed?
heleen

Re: Dagbesteding PTSS

Bericht door heleen »

ik besteed mijn dag met:
slapen, eten, doktersbezoeken (heb nl meerdere beperkingen) fysio en wandelen(zolang ik dat nog kan)
mijn ptss stamt uit een kinderhuis tijd in mijn jeugd en ik heb daar trauma's opgelopen die maar niet verdwijnen omdat ik te veel met ziekenhuizen, dokters en verpleegkundigen te maken heb (die zijn de veroorzakers van mijn trauma's)
ik kan nu gelukkig weer goed funcioneren wat betreft de trauma(verwerking) alleen mijn lichaam wil niet mee werken. heb nl cva's gehad en tia's die mijn leven en funcioneren sterk beinvloeden, verder heb ik ms
MIJN dag besteding bestaat voornamelijk me zelf proberen op de been te houden :(
van de ptss heb ik momenteel weinig last, er zijn helaas andere dingen voor in de plaats gekomen die nog meer aandacht vergen.
Gebruikersavatar
heleendr
Senior
Senior
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 15 nov, 2006 9:47 am

Re: Dagbesteding PTSS

Bericht door heleendr »

en als aanvulling op het bovenstaande

natuurlijk moet je een zinvolle invullig van de dag hebben...anders besta je niet

verder kan je diverse therapieen volgen maar je moet de problemen toch zelf oplossen..het zijn handvaten die aangereikt worden, hulp middelen

groet heleen
nicoleke112
3 posts
3 posts
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 18 sep, 2009 11:42 am

Re: Dagbesteding PTSS

Bericht door nicoleke112 »

Ik heb zelf PTSS gehad. Dit kreeg ik door een trauma door een overval in de winkel waar in toen tijd werkte. Ik vond het juist fijn om leuke dagbesteding te hebben. Allemaal leuke dingen doen. Boodschappen doen met mijn moeder, met mijn huisdieren bezig zijn, kleren kopen, enz. Natuurlijk moest ik ook naar school en had ik ook dagen dat ik niets leuks kon doen. Maar in die dagen dat ik niets te doen had of op school was ik heel erg aan het piekeren en als ik dat een paar dagen had, had ik niet veel zin om nog te doen, omdat ik dan te veel van de overval in mijn hoofd had. Dus daarom denk ik dat leuke dagbesteding voor mensen met PTTS wel belangrijk is. Maar natuurlijk is dat bij iedere persoon anders maar dat wil niet zeggen dat ik er niets van af weet. Want ik heb toen bij de psygologe therapie gehad, en op het werk hebben we veel gepraat, alle slachtoffers en kregen een boekje over PTSS en wat symthomen zijn en wat allemaal kon gaan gebeuren de komende dagen/weken.
playwithfire
Junior
Junior
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 07 okt, 2009 11:43 pm

Re: Dagbesteding PTSS

Bericht door playwithfire »

ik merk aan mijn man
dat als hij een beetje de hele dag bezig is in het weekend bv dat tie zich wta beter voelt als dat tie de hele dag tv gaat kijken of op de bank hangt ..

dus ik denk dat een beetje positieve dag indeling wel heel goed is ..
alleen denk ik niet dat het goed werkt als je het opdringt want dan word het verplicht en een moeten en dan wekt dat volgens mij alleen maar meer stress op...
mereltje
6 posts
6 posts
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 19 jul, 2009 10:13 am

Re: Dagbesteding PTSS

Bericht door mereltje »

Hoi Nicole,

Ik weet niet of je nog steeds antwoord wilt op je vragen... Je kunt me een pb sturen als je meer informatie wil en nog antwoorden nodig hebt.

Lieve mensen,

Vergeet niet dat Nicole nog bezig is voor haar opleiding. Ik denk dat zij haar mening heeft gebasseerd op eerder informatie die ze gevonden heeft of verkregen heeft van school. Ze komt op deze site informatie vragen en ik denk dat wij haar juist kunnen uitleggen hoe het bij ons gaat. Ik denk niet dat ze het beter weet maar dit is zoals zij erover dacht. Het is aan ons om het misschien vertekende beeld weer recht te zetten...Als ik voor school zoiets moet doen en ik kreeg zulke reacties dan zou ik niet mer durven schrijven. Ptss is gewoon heel ingewikkeld en per persoon verschillend, door onze ervaringen en meningen neer te zetten krijgt ze misschien meer inzicht en is haar beeld of idee t.a.v. ptss wel veranderd. De manier van schrijven kon misschien anders maar ik denk dat wij daarin (gezien de reacties) ook nog genoeg te leren hebben.

Ik miste persoonlijk wel een stkukje extra informatie... Voor wat voor opleiding, wat gaat er verdr met de informatie gebeuren. Als je het nog nodig hebt dan kun je mij altjd een pb sturen.

Groetjes Merel,
monica92
Top Lid
Top Lid
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 03 feb, 2009 6:53 pm

Re: Dagbesteding PTSS

Bericht door monica92 »

Dit is wat ik ervan vind, en hoe ik erover denk:

Het is heet belangrijk dat een persoon met een posttraumatische stresstoornis een zinvolle dagbesteding heeft. Deze persoon heeft weinig vertrouwen in de mensheid en de wereld. Als deze persoon geen dagbesteding heeft is er een mogelijkheid dat hij depressief word. De persoon moet zich rustig houden om het trauma te kunnen verwerken. Maar hij kan kleine dingen doen bijvoorbeeld helpen mee boodschappen doen, veel praten, dingen doen wat die persoon leuk vind. Maar je moet de persoon nergens toe dwingen, zelfs niet voor te helpen. Want als hij het dan niet wil stelt hij diegene wat hem wil helpen teleur. Als helper moet je de persoon met het trauma stimuleren met wat hij doet. Laat zien dat je het enorm waardeert, en complimenteer hem. Zo krijgt hij weer beetje meer zelfvertrouwen, en heeft hij het gevoel dat hij wat goeds heeft gedaan.
dit hele stuk schoot bij mij gewoon nogal in t verkeerde keelgat,..
aangezien t zo overkomt alsof je zelf t antwoord al weet..
en naja ik vind het gewoon niet prettig, om vanalles over mezelf te vertellen, als k niet weet wat daar mee gedaan wordt..
naja k vond het gewoon een heel vervelend bericht
sorry voor mn felle reactie
nicoleke112
3 posts
3 posts
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 18 sep, 2009 11:42 am

Re: Dagbesteding PTSS

Bericht door nicoleke112 »

ik (nicole) zit op t leeuwenborgh, ik doe de opleiding spw, gehandicaptenzorg. Ik moest voor een opdracht een forum starten waar ik reactie op krijg.
Het is mij niet de bedoeling om mensen rot te laten voelen. Maar ik heb geschreven hoe ik het heb ervaren. En ik denk dat echt dat het belanrijk is om leuke vullende dagbesteding te hebben. Want heb je dat niet, dan zit je alleen maar over je gevoelens te piekeren, en over wat je hebt mee gemaakt.

Ik vind het fijn dat mensen mij hun verhaal willen vertellen. Ik leer hiervan. Zo heb ik voorbeelden van wat anders kan zijn bij die ziekte, en hoe verschillend het kan zijn per persoon.

Ik vind het erg lullig dat sommige mensen mij aanvallen. Ik ben inderdaad nog maar aan het leren, want als ik alles wist hoefde ik hierover geen forum te starten. Ik ben best in voor kritiek, maar wel beetje met respect!!

Ik wil wel iedereen bedanken voor het antwoorden van mij forum!
Gebruikersavatar
mies2145
Top Lid
Top Lid
Berichten: 7206
Lid geworden op: za 24 mar, 2007 3:22 pm

Re: Dagbesteding PTSS

Bericht door mies2145 »

Hoi Nicole,

Je bericht zie ik nu pas.
En ik moet zeggen dat het niet negatief op mij overkomt.

Wat ik belangrijk vind in de omgang met mensen (ptss of niet)
is dat je andermans gevoelens altijd serieus moet nemen,
en je hen het gevoel moet geven, dat hun gevoel (en de mens erachter) er mag zijn.

Iedereen is er om te leren,
en ik denk dat jouw nare belevenissen een pré kunnen zijn
vanwege een groter inlevingsvermogen;
hoe vervelend het gebeuren ook voor jou moet zijn geweest.

Volgens mij ben je goed bezig,
en ik wens je veel succes.
Liefs van Mies.
[thumb up]
"Wie schön leuchtet der Morgenstern" ---- Cantate nr.1, van J.S.Bach.
Gesloten