Kalaichan

Dit is het openbare forum waarin mensen van buitenaf (pers, onderwijs en mensen met andere beroepsmatige en/of commerciële belangen) vragen kunnen stellen aan leden van dit forum zonder daar voor te registreren.

Ook kan hier een PTSS gerelateerde website gepromoot worden. Echter per website maar 1 vermelding en een goed argument waarom je website voor mensen met PTSS waarde heeft.

Berichten worden altijd door de beheerder gescreend het kan dus even duren voordat je bericht zichtbaar wordt.

Personen waarvan het vermoeden bestaat dat deze zich beroepsmatig geregistreerd hebben op het forum worden zonder mededeling verwijderd.

Moderator: Youri

Gesloten
Janneke85

Kalaichan

Bericht door Janneke85 »

Hallo,

Ik ben Ka-Lai, (mijn 2e naam is Janneke) ben 24 jaar en studeer aan de hogeschool voor de kunsten als industrieel ontwerper.
Ik ontwerp over het algemeen meubels, zoals stoelen, tafels, lampen. Ook ontwerp ik kleinere producten zoals peper en zout stelletje, tassen, bestek etc. Als je geinteresseerd bent, kan je mijn website bekijken: www.kalaichan.nl
Dit jaar ben ik aan het afstuderen. Mijn onderwerp zal ik hieronder nader toelichten:

In het verleden had ik last om mijzelf, mijn eigen persoonlijkheid, te laten zien aan andere mensen. Ik was en ben nog steeds wel een stil persoon en dit wilde ik verbergen door een soort muur om mij heen te hebben. Hierdoor konden mensen mij niet ‘bereiken’ en ik kon de mensen niet bereiken. Ik dacht dat mensen mij raar zouden vinden, als ik mijn ware ik zou laten zien. Daardoor was ik niet helemaal mezelf. Ik wilde uit deze muur breken en weer mijzelf zijn. Ik wilde uit mijn schulp komen. Door middel van de objecten/ filmpjes die ik in de 1e jaar van de kunstacademie had gemaakt, had ik het gevoel dat ik kon laten zien wie ik was en dat ik een stuk van mijn muur heb afgebroken. Door de jaren heen op de academie heb ik steeds meer het gevoel gekregen dat ik mijzelf kon zijn door mijn producten te laten zien. Hierin uit ik ook een soort van mijn gevoelens. Door producten en objecten te maken, door te erkennen dat ik zo ben, erover te praten, te accepteren en te begrijpen wie ik ben, ben ik meer uit mijn schulp gekomen en durf ik mijzelf te zijn.

Een andere inspiratiebron van mij zijn mensen die leven met angst; mensen met een posttraumatische stress stoornis. Ik ben altijd al erg gefascineerd in psychologie, hoe mensen denken, waarom mensen bepaalde dingen doen, hoe psychische problemen ontstaan etc. en zo ook mensen met posttraumatische stress, omdat ik mij hierin herken. Hier kom ik zo op terug.* Mensen met posttraumatische stress stoornissen hebben een schokkende ervaring in het verleden meegemaakt. Hier zitten emoties aan verbonden en deze willen zij het liefste verbergen en vergeten, omdat zij die emotie en ervaring niet nogmaals willen meemaken. Zij hebben daar angst voor. Door dit te verbergen kan het invloed hebben op je leven. Het probleem gaat een leven leiden. Hij/zij trekt zich terug, vertoont minder interesse dan vroeger voor de dingen om zich heen, heeft een gevoel van vervreemding ten aanzien van andere mensen. Het is alsof zij van de anderen losgeraakt zijn, zij kunnen moeilijk hun gevoelens uiten en voelt zich vlak of leeg.
*Deze mensen erkennen hun stoornis niet, omdat zij de herinneringen en emoties niet opnieuw willen meemaken. Maar aan de andere kant willen ze uit deze levensstijl komen en weer zichzelf kunnen zijn. Zij willen zichzelf niet meer verbergen en willen uitkomen wie ze zijn. Als zij hun eigen problemen erkennen en begrijpen en zich er niet meer tegen verzetten en er juist veel over te praten, zullen zij zich langzamerhand beter voelen. Hierin herken ik mijzelf, maar dan op een andere manier, omdat ik vroeger niet erkende wie ik was en het niet accepteerde. Ik probeerde het te verbergen.

Mijn doel is om het gevoel van vastzitten in jezelf, het verbergen, je anders voordoen dan je bent en het eruit willen komen vertalen naar een product die dat soortgelijke gevoel en emotie weergeeft.

Ik heb een account hier aangemaakt, omdat ik erg geïnteresseerd ben in PTSS en meer hierover wil weten.
Ik wil weten wat mensen met PTSS voelen en ervaren. Dit gevoel wil ik vertalen naar een product

Zouden jullie mij hiermee willen helpen? Ik zou het heel erg op prijs stellen. Alvast bedankt!

Mvgr, Ka-Lai
Nienke76
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: za 06 dec, 2008 2:19 am

Re: Ik stel me even voor

Bericht door Nienke76 »

Ik ben het met Kiss eens. Volgens mij hoort de vraag van Janneke niet thuis op even voorstellen.
Ik wil het gevoel dat Janneke heeft van vervreemding en niet zichzelf kunnen zijn, of durven zijn, absoluut niet baggetaliseren.
Maar als ik dit zo lees, is het meer een vraag voor onderwijs en wetenschap (heet die rubriek zo?) dan voor de voorstellen rubriek.

Nienke
Als ik eenzaam ben, probeer ik mijn lantaarntje op mijzelf te laten schijnen.
Gebruikersavatar
Youri
Administrator
Administrator
Berichten: 814
Lid geworden op: vr 20 okt, 2006 12:05 am

Re: Kalaichan

Bericht door Youri »

Dit onderwerp is verplaatst en op enkele punten aangepast op basis van de forum regels 1-a en 1-i
Met vriendelijke groet,
Youri
Ameteensterretje
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: za 28 feb, 2009 5:57 pm

Re: Kalaichan

Bericht door Ameteensterretje »

Hallo,

Welkom op het forum :)

Ik vind het eigenlijk wel intrigerend waar je mee bezig bent. Ik vraag me af óf het mogelijk is om bv PTSS in een beeld te vatten, maar ik zou het wel willen zien...
Ik vind het fijn dat je verteld hoe je er zelf in staat en waarom jij hiervoor kiest...

Wat voor hulp wil je precies?

liefs,

A*
Here is my secret. It is very simple: one sees well only with the heart.
The essential is invisible to the eyes.
The essential things in life are seen not with the eyes, but with the heart.
Nienke76
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: za 06 dec, 2008 2:19 am

Re: Kalaichan

Bericht door Nienke76 »

Hoi Kalaichan,

Zie pdat het onderwerp nu inderdaad is verplaatst naar pers en onderwijs. Hoop niet dat je mijn eerdere reactie op "even voostellen vervelend vond".

Ook ik vind het project dat je wil starten wel heel interessant. Hoe wil je PTSS gaan vastleggen in een ontwerp?
Hou van kunst en vormgeving, dus ondanks mijn eerdere reactie wil ik met je meedenken als je wat richtlijnen zou kunnen geven over wat je nodig hebt aan informatie.

Groetjes Nienke
Gesloten