Onderzoek PTSS

Dit is het openbare forum waarin mensen van buitenaf (pers, onderwijs en mensen met andere beroepsmatige en/of commerciële belangen) vragen kunnen stellen aan leden van dit forum zonder daar voor te registreren.

Ook kan hier een PTSS gerelateerde website gepromoot worden. Echter per website maar 1 vermelding en een goed argument waarom je website voor mensen met PTSS waarde heeft.

Berichten worden altijd door de beheerder gescreend het kan dus even duren voordat je bericht zichtbaar wordt.

Personen waarvan het vermoeden bestaat dat deze zich beroepsmatig geregistreerd hebben op het forum worden zonder mededeling verwijderd.

Moderator: Youri

Gesloten
whiteflower

Onderzoek PTSS

Bericht door whiteflower »

Hallo Allemaal!

Ik ben 2e jaars SPH en ga volgend jaar stage lopen op een crisisopvangcentrum.
Ik ben me aan het verdiepen in de Posttraumatische stress stoornis
maar mis in de boeken de ervaringen van mensen.
Ik wil me vooral verdiepen in het dagelijks leven van mensen.
Omdat ik dit volgend jaar op de leefgroep ook tegen ga komen.

Ik zou willen vragen of er mensen zijn die deze vragen willen beantwoorden:
Welke dingen in het dagelijks leven herinneren je aan de traumatische ervaring?
Wat moet iemand anders op zo'n moment juist wel of niet doen?
Hoe kan een hulpverlener op de leefgroep/ in het dagelijks leven je het beste helpen? ondersteunen?

Groetjes,
Nanda
Gebruikersavatar
Breinstorm
Top Lid
Top Lid
Berichten: 1945
Lid geworden op: zo 30 mar, 2008 9:16 pm

Re: Onderzoek PTSS

Bericht door Breinstorm »

Hoi whiteflower,

Je vragen zijn duidelijk :-))
Echter het antwoord voor mijn beleving breder dan op het eerste gezicht lijkt zo :-)
Ik ga deze vragen met mijzelf eens doornemen, en kijken hoe ik ze kan beantwoorden.
Weet nog niet of ik die antwoorden hier ga plaatsen of ze je liever persoonlijk zal willen geven.

Gaat even durren voor ik antwoord kan geven maar heb geduld van mij krijg je in ieder geval wel antwoord :-))

Dus even geduld :-))

Groetjes breinstorm :-))
Niemand heeft recht op mijn verhaal.
Hoe, wanneer en wie is aan mij.
Baas in eigen brein , zo :-)
Gebruikersavatar
Ikkeuh91
Top Lid
Top Lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr 28 sep, 2007 7:10 pm

Re: Onderzoek PTSS

Bericht door Ikkeuh91 »

He Nanda,

Je vragen vind ik ook erg duidelijk.
Maar of ikzelf er zo duidelijk op zal kunnen antwoorden,
is me een vraagteken :-)
Het zet me ook wel aan het denken.
't Zijn goede vragen om even bij stil te staan.
En wat het voor mezelf ook gemakkelijker zou kunnen maken.

Wel moeilijk om het zo breed te zien.
En niet echt in specifieke situaties.
Elke situatie is anders en anders om op te reageren.
Bovendien verschilt het ook van persoon tot persoon.

Wat nu het eerst in me opkomt.

* Als je weet dat iemand bv. misbruikt is, lijkt het me logisch dat je geen woorden gaat gebruiken die daarmee verband houden. Woorden kunnen dingen terug in herinneringen brengen. Bovendien is ook alles anders interpreteerbaar, verschilt ook van persoon tot persoon en kan het een met het ander geassocieerd worden.
In het dagelijks leven weet niet iedereen daar wat van af, maar als je dat wel weet, kan je dus rekening houden met dat wat je zegt of hoe je de dingen formuleert.

* Geluiden of verschillende klanken kunnen ook triggeren voor me.
Ikzelf kan me enorm in een hoek gedreven worden, als ik een bepaalde toon in iemand zijn/haar stem herken. Of als ik het gevoel krijg dat de ander zich opdringt.
Misschien een rare vergelijking, maar het is net als bij een hond.
Ga niet met je hand boven het hoofd om te aaien, maar draai je hand om, zoals je die zou geven, dat is minder overheersend. Zo dus de vergelijking. Kan je je dat voorstellen trouwens? Wat ik bedoel?
Maar zelf geef ik dan ook aan om even rustiger te doen of niet zo opdringerig ofzo.
De ander kan het niet weten, als ik het zelf niet zeg.
Ik denk dat dat vertrouwen ook wel belangrijk is en je dat ook laat weten, dat het mag, zonder er misschien wat slechts als gevolg zou zijn ofzo.

Verder kunnen ook andere geluiden triggeren, zoals radio, machinegeluiden.. Mja, echt zoiets als 'lawaai'. Nouja, de radio hoeft niet per se lawaai te zijn, maar als ik naar de radio luister, weet ik niet wat er komt of waar het vandaan komt, het zijn ook onherkenbare stemmen enz. Terwijl, als ik naar eigen muziek zou luisteren, dan weet ik waar ik naar luister, kies ik zelf ook wat er komt, behoud ik het ritme enz en is het dus geen extra geluid dat ik in de gaten zou houden.
Als er dus ook geluiden zouden zijn en je ziet dat die persoon ergens van schrikt, kan je misschien geruststellen door te zeggen wat het is ofzo. Niet elk geluid hoeft meer even eng te zijn als dat eventueel vroeger het geval is.

Net zoals drukte. Dan zijn er teveel bewegingen of teveel indrukken om te volgen. Dat kan me ook angstig maken, want controle is iets heel belangrijks voor me. Met die persoon kan je dan altijd even naar een rustigere plek gaan.

* Ook beelden kunnen triggeren.
Bv. het zien gebeuren van geweld of iets wat een herinnering oproept van vroeger. Als is het bv. maar een foto van een kindje ofzo of iets wat in een verkeerde positie staat. Dan kan je dat altijd even anders schikken of juist bespreken wat er precies gezien wordt, om zo ook te ervaren dat het opnieuw niet even eng hoeft te zijn.

* Het voelen van iets: wel of niet. Of de afstand tussen de persoon die eventueel bewaard moet worden. Of het aankijken. Wanneer iets te dichtbij zou komen, zeker ook fysiek, kan ik me al gelijk terugtrekken, al hoeft er misschien niks te gebeuren ofzo.

Hmm, ik laat het hier even bij.
't Begint moeilijk te worden :-)
Oja! Nog zoiets.
Als er een - stop - komt, accepteer die dan ook :-)
Ik denk dat de persoon in kwestie dat ook het beste kan aangeven en het goed is om te ervaren dat die ook een inbreng heeft en meer vrijheid, dan misschien onderdanigheid.

Ik merk dat ik nu ook een wat algemeen beeld gevormd heb van wat kan triggeren.
Vooral de zintuigen spelen een rol vermoed ik, want met die dingen ervaar je of neem je waar.
Misschien wel goed om daar ook rekening mee te houden.
Bovendien vind ik het ook belangrijk dat de persoon zelf zijn/haar grenzen leert aan te geven en ook kan ervaren dat het goed is, zonder consequenties of iets wat misschien niet zou mogen.
Ik vind het belangrijk dat anderen gewoonweg zichzelf kunnen zijn, zonder verdere angst of iets dergelijks. Het is ook een weg samen met die persoon, waar vertrouwen en veiligheid vast voorop staat.
Want anders krijg je de kans niet om eventuele muren te doorbreken en met minder angst of beperking door het leven te gaan.

Geen idee of je hiermee wat kan.
Maar dit waren mijn eerste gedachten.
Voor mij is het ook moeilijk om concreet te zijn, maar daar werk ik nog aan.

Met liefs en succes,
x Ikje
Als ik de vrijheid in mezelf zou kunnen ervaren, hoef ik niet meer te kunnen vliegen om vrij te zijn
Gebruikersavatar
Breinstorm
Top Lid
Top Lid
Berichten: 1945
Lid geworden op: zo 30 mar, 2008 9:16 pm

Re: Onderzoek PTSS

Bericht door Breinstorm »

Hoi witeflower,

Hier mijn antwoord, ik heb geen idee hoe ie eruit komt te zien want heb hem in word gemaakt dus moet er misschien nog aan sleutelen.
Tis nogal lang geworden haha hoop toch dat je er wat aan zult hebben, heb niet eens alles genoemd haha kun je nagaan hihi. heb je nog vragen of vind je iets onduidelijk dan vraag maar ik kijk wel of en hoe ik dan antwoord kan/wil geven ;-)

Antwoord aan whiteflower

Welke dingen in het dagelijks leven herinneren je aan de traumatische ervaring?
- Verhalen in het nieuws op tv en in de krant. Daar kan ik steeds van over de zeik raken. Het houd niet op. Was het maar dat ik de enigste was. De bedreiging blijft omdat het er nog is. Mijn angst is niet irreëel maar echt.
- Als mensen me onheus bejegenen . moet ik weer met mijzelf een weg vinden in het onredelijke. Blijkbaar mag iedereen maar doen wat ie wil bij mij en ik moet het maar ondergaan, weer.
- Als mensen zeggen dat ze me begrijpen terwijl ik aan hun antwoorden kan horen dat ze er geen bal van begrijpen. Word weer ingevuld wie ik moet zijn , in plaats van wie ik ben. Moet ik nog aardig zijn ook want ze bedoelen het zo goed, maar ik word gewoon niet gehoord , weer niet. Ik ben niet belangrijk, ik tel niet.
- Als iets me niet luk, als ik iets niet kan, maar toch moet doend. Ik heb niemand, niemand helpt me, ik moet het kunnen of ik het nou kan of niet. Niemand geeft om mij, het kan niemand wat schelen.
- Seksuele intimidatie op werk en elders. Ja schijn steeds de pineut te zijn. Kan roepen wat ik wil kan aangeven wat ik wil, ik moet weg, niet zij !!
- Doen wat een ander zegt dat ik moet doen, ook al is het onzin of onzinnig. Ik mag niet leven moet aanvulling voor de ander zijn.
- Adviezen hartstikke goed bedoeld, maar uh advies is toch geen opdracht , als je het niet doet dan…uh ohw ja ik ben gek.
- Een hulpverlener die het weet. Ohw wat weten ze het toch voor mij, ze schijten in hun broek als ze mijn leven voor een deeltje zouden moeten beleven maar weten toch goed hoe ik het moet doen. Grommm overleggen is ook een kunst joehoe hier ben ik joehoe heb een trauma ben niet geboren zonder hersenen !!
- Over me en niet met me praten.
- Liegen , ik sla helemaal op tilt als iemand liegt. Kan het zien, horen, zie het haarscherp,.Maar moet zwijgen, altijd zwijgen
- Moet iedereen maar vertrouwen. Moet zoveel zo vaak tegen jan en alleman mijn verhaal doen, moet want anders kunnen ze niet helpen. Naderhand mag ik dan zien waar ik met mijn gevoel naartoe ga. En wil helemaal niet tegen iedereen vertellen, wie zijn hun dat ze recht hebben op mijn verhaal, mag ik bepalen wie ik vertrouw !!
- Ik moet(moest) aan dezelfde eisen voldoen als iedereen zonder trauma. Dat kan helemaal niet ben helemaal moe.
- Als mensen jeugdherinneringen ophalen, wat moet ik dan ? Ik ben storend als ik mee doe, ik ben stil als ik niks doe, zit te herbeleven, waar moet ik naartoe met mijn gevoel. Als ik mijn verhaal vertel krijg ik weer alle aandacht, ik wil helemaal niet vertellen, ik wil die zogenaamde begrijpende blikken niet weer trotseren. En maar aardig doen ikke. Ik hoor er niet bij. Alles heeft een herinnering net als iedereen maar dan geen leuke.
- Je moet het verwerken zeggen ze, jaja weten ze wel wat verwerken is dan ? Nee !! vergeten is niet het zelfde als verwerken !! Ik ben net als ieder een toen en nu, maar ik moet het vergeten, niemand doet dat maar van mij word het geëist. Iets onnatuurlijks, doe of je er niet was zeggen ze, maar ze weten niet dat ze dat zeggen. Want zij weten het en zijn wijs.
- Ik wil niet bij een gezin aan tafel mee eten. Ik hoor niet in een gezin.
- In een winkel loop ik zo duidelijk mogelijk met mijn handen uit mijn zakken, want dan kunnen ze zien dat ik niet steel. Ik steel helemaal nooit maar dat weet niemand, want ik kom uit DAT gezin. Nu word ik altijd in de gaten gehouden, gedraag me raar he in zo’n winkel.
- Sommige mensen houden hun kinderen bij je weg. Bij gebrek aan de dader moet ik die plaats blijkbaar maar vervangen. Ben helemaal niet gevaarlijk !!Ben slachtoffer !!
- Sommige zeggen : je moet geen slachtofferrol spelen. Ik speel helemaal niet ik ben een slachtoffer.
- Negatieve sferen daar kan ik niet tegen, word ik helemaal niet goed van. Mensen die elkaar steeds onnodig lomp behandelen, waarom !!Waarom gunnen ze elkaar niks waarom vinden ze ruzie zo leuk. Een echt conflict is logisch maar het maken niet !! Mensen gunnen elkaar niks , die zijn gevaarlijk, mijn systeem gaat bonken.
- Ik wil niet in een winkel aangesproken worden door de winkel mensen dus mijt winkels waar ze dat meteen doen. Ik kom wel als ik iets wil hoor. Wil niks aangesmeerd krijgen wil niet het gevoel hebben dat ik iemand kwets, wil kopen als ik iets wil niet als ik het niet wil.
- Pijn , alles wat pijn kan doen, dan gaan bij mij alle zenuwen op alarm. Dat verwerk ik niet. Komen veel emoties , kom ik helemaal klem te zitten.
- Als iemand me onderdrukt . helemaal fout, alarm, alarm.
- Heb meervoudige trauma’s lange tijd meegemaakt, triggerd zoveel. Het krioelt van de triggers.
- Het idee dat er nu nog kinderen zitten in situaties als ik heb gezeten.
- Als ik zie dat kinderen niet goed benaderd worden door hun ouders/opvoeders
- Bepaalde theorieën van hulpverleners, kan ik helemaal van op tilt slaan.
- Mensen die vinden dat ze helpen, of je moeten helpen maar dan moet je wel eerst al je kwaliteiten te niet doen. Je moet zwak zijn. En euforisch roepen ohw dat wist ik niet wat ben jij slim. Mijzelf kleiner maken, mijzelf dommer maken dan ik ben. Niet mogen zijn wat, wie ik ben.
- Het idee dat ik naar een ziekenhuis of verpleeghuis of iets zou moeten. Afhankelijk zijn. Weer naar een tehuis moeten. Niet jezelf kunnen verdedigen of waken over jezelf.
- Dat ze zeggen dat het nu beter is op tehuizen. Terwijl ik andere verhalen hoor.
- Nieuwe bedachte wetgevingen voor jongeren. Helemaal niet word gedacht aan jongeren zoals ik toen, die kunnen geen kant meer op. Ontkend ontkent je hoort er niet bij. Je telt niet mee.
- Uitlatingen van mensen als dit dan zou ik dat. Iedereen is begripvol behulpzaam. Als ze er aan denken. Maar ze kijken de andere kant op. Als het niet bij denken blijft. Ik wil die goede mensen niet meer horen. Laat ze stoppen met spreken, ze wouwelen onzin en weten het zelf niet eens. Ze zouden dit ze zouden dat, intussen zie ik ze wel dingen doen die het tegendeel bewijzen. Denk het gerust maar zeg het niet tegen mij, val mijn niet lastig met fantasieën, ik besteed liever mijn energie ergens anders aan.
- Dan : als mijn man dan zou ik. Of als mij dit of dat zou gebeuren dan zou ik. Dan zou je niks, dan doe je zoals degene die in die situaties zitten. Je hebt niet door dat je deze mensen de schuld geeft, door dit te zeggen. Klets niet , je weet niet wat je doet als !!
- Ik kan niet weten want ik ben niet objectief. Zegt men. Ik weet niks over mijn eigen situatie vind men. Men vind zichzelf objectief, jaja men weet niet wat objectief is maar gilt het te zijn. Laat maar…..
- Ik zou niet weten wat liefde is. Weet men welke belediging men over mij uitstort, en mag het niet zeggen maar uh zie soms dingen als dat liefde is nou dan wil ik wel een liefdeloos wezen zijn hoor.
- Onlangs heb ik gehoord dat men vind, heeft men zelfs een term voor, weet hem niet meer klonk ook lelijk ook nog, maar uh kinderen van psychiatrische mensen houden van hun ouders omdat ze niet beter weten. Jaja deze kinderen zijn gestoord als ze van hun ouders houden jaja en ik weet natuurlijk niets want ik weet niet beter. Dah weet er meer van dan die weters dah….mond dicht breinstorm, krijg je problemen mee !!
- Enz….het brengt me veelal in mijn herinneringen of aan dat wat ik weet omdat ik het heb gezien of meegemaakt. Het zorgt ervoor dat ik er niet bij hoor , want ik heb een andere kijk. Mijn kijk die ik niet mag hebben, mijn kijk mijn ervaring hij mag niet
-
Wat moet iemand anders op zo'n moment juist wel of niet doen?
- Niet ongevraagd verhalen voorschotelen
- Niet gelijk bij onenigheid vinden dat het aan de cliënt ligt, durf ook naar jouw eigen aandeel te kijken . weet je zeker dat je zelf perfect hebt gedaan ? Durf je eventuele missers toe te geven , bied eventueel je excuses aan als daar rede toe is.
- Vraag niet steeds begrip voor jou positie, toon eerst begrip voor de cliënt , die kan wel eens meer behoefte eraan hebben dan jijzelf.
- Zeg niet dat je iemand begrijpt, vraag of jouw uitleg klopt met die van de cliënt. Of dat je het wel begrijpt. Als de cliënt zich niet begrepen voelt respecteer dat dan en dring niet op dat ie anders moet voelen. Dat is al bewijs dat je het niet begrepen hebt als je dat doet.
- Als iemand worstelt met onvermogen , maak die dan niet nog wanhopiger door te zeggen dat ie zich zo niet mag voelen, dat ie zo niet mag reageren. Stel liever welk gedrag wel of niet acceptabel is met als voorwaarde dat je helpt kijken hoe het wel zou lukken. Ondersteunen is een positieve houding afkeuren is negatief. Voed je het alleen maar mee. Uiting van boosheid /frustratie hebben vaak onderliggende problemen. Afkeuren is niet willen kijken. Niet alles hoeven pikken is niet hetzelfde als je best niet doen om te begrijpen. Als je escalatie wil dan kies je voor slechts afkeuren, ofwel eisen zonder rede.
- Neem signalen serieus op dit gebied. Mijn ervaring, ook op een tehuis ben je niet altijd veilig !! Draai je kop niet weg !!! De persoon kan nergens heen en zit dan gevangen.
- Durf regels ook individueler te maken, niet alle regels zijn voor iedereen goed, sommige regels zijn voor Sommige mensen funest en voor andere goed. Het zijn individuen. Minder economisch meer menselijk, als je met producten wil werken moet je maar naar het fabriek gaan.
- Bedenk dat adviezen meer mogelijkheden bieden zijn en niet perse hoeven worden uitgevoerd. Als je vind dat het moet worden uitgevoerd zeg dan dat je het eist en doe niet joviaal er een advies van maken. Niks erger dan de schijn van vrijheid die met manipulatie dwang is maar geen recht heeft van spreken als zodanig. Het is een verkapte vorm van het zwijgen opleggen. Dat triggerd nagenoeg iedereen.
- Wees geen weter , gebruik gerust wat je geleerd hebt maar projecteer het niet automatisch op iemand. Durf nieuwsgierig te zijn. Laat de cliënt ook vertellen hoe die denkt dat het zit.
-
- Praat met de cliënt en niet over de cliënt. Is giga frustrerend.
- Vertel de waarheid. Pas het als nodig aan, aan het vermogen van de cliënt, maar wees eerlijk !
- Ga er niet automatisch vanuit dat je voor de cliënt te vertrouwen bent. Ga er niet vanuit dat je recht hebt op het verhaal, dat heb je niet namelijk, de cliënt heeft recht om te kiezen wat die met eigen verhaal doet aan wie die vertelt. Zorg maar dat je vertrouwen wint doe je best, in plaats van lui rechten menen te hebben.
- Bedenkt dat trauma’s energie kosten en meer vragen van taken als van een mens zonder trauma’s.
- Bedenk dat wat voor jou leuk en gezellig is voor iemand met een trauma wel eens helemaal niet gezellig kan zijn, en juist erg belastend en emotioneel.
- Bedenk dat iemand met een trauma hetzelfde doet als jij, namelijk de voorgaande jaren ook hebben. Die van jouw kunnen overwegend leuk zijn dus vallen niet op als je ze herhaald, dat het jouw heeft gevormd tot nu toe tot dat wat je bent , dat is bij een mens met een trauma niet anders, dus stel geen belachelijke eis, dat die moet ophouden zich te herinneren. Vraag niet om te zeggen : ik ben vandaag pas geboren.
- Verwerken is naar een ander aandachtsniveau brengen, dat is iets anders dan niet meer kunnen of mogen herinneren. En dat is erg moeilijk. Dat naar een ander niveau brengen. Denk maar eens na hoeveel je denkt aan die lieven opa/oma/mamma enz. Denk maar eens na wat je allemaal doet omdat je het geleerd hebt, dan begrijp je het beter.
- Bedenkt dat een slachtoffer zijn/haar rol niet speelt maar is. Kijk eerder hoe je uit het vervolggedrag dit systeem kan helpen doorbreken dan negatief zeggen : je neemt een slachtoffer rol aan. Wat moet een slachtoffer met zo’n mededeling ?
- Probeer zo positief, opbouwend als mogelijk te zijn naar de cliënten, negatieve sferen worden haarfijn aan gevoelt, men staat op scherp voor gevaar. Ook dat wat jij niet waarneemt. Soms heeft de cliënt een verwarring met de realiteit, maar vergist je niet ze zien bepaalde dingen ook scherper. Dus kijk eerst voor je vind. Is het niet de realiteit bedenk dan dat je zojuist informatie hebt gekregen en leer daar naar luisteren, sommige spreken op een andere manier , ze hebben hun eigen taal. Leer die taal dan te begrijpen zover je lukt.
- Pijn kan tot heftiger reacties leiden dan bij andere, de beleving is soms sterker. Met heeft een sterker alarm in zich, is alert op gevaar. Pijn is daar ook toe te rekenen. Boven dien kan je overgevoelige mensen treffen. Die meer zo ie zo waarnemen.
- Laat mensen in hun waarde, zie waar ze hun waarde hebben en neem ze die niet af !! wat ze zelf kunnen hoef je ze niet te leren, wees niet eigenwijs en leer gerust van iemand als die je wat kan leren. Het zijn mensen met hun kwaliteiten net als iedereen.
- Sommige mensen hebben dus meerdere trauma’s opgelopen. Dat maakt complexer dan het al is. De meeste hebben als gevolg van hun trauma zo ie zo meer nare gebeurtenissen en reacties te verwerken gehad. Speelt in veel dingen door. Ook hebben sommige buiten PTSS ook nog andere diagnoses of handicaps in het leven.
- Soms hoort iets dus niet bij PTSS, of maar gedeeltelijk. Dus verlaat je niet alleen op het gegeven PTSS voor zover dat al kan.
- Heb gerust idee of vind gerust iets maar projecteer dit niet automatisch op mensen. Blijf kijken naar die mensen. Vraag desnoods wat hun ervan vinden denken.
- Vind niet dat je helpt, kijk of wat je doet helpt. Leg niet op dat omdat jij het goed bedoelt het ook goed moet voelen. !! Dat is meer egoïsme en minder aardig dan je denkt.
- Besef dat mensen in een afhankelijke positie zitten dus drijf ze daar niet verder in dan al is. Mensen met PTSS hebben meer angst als ze niet weg kunnen niet verdedigen kunnen. Dus bedenk dat ze zich soms in het nauw gedreven kunnen voelen, in een machteloze situatie die ze in hun trauma’s vaak hadden.
- Zeg niet dat je weet wat je zou doen in de situatie van de ander, dat weet je niet, je weet niet wat een situatie met jou zou doen. Bedenk maar als je zo’n reactie hebt dat het je eigen angst is, dan roep je hoe je, je zou verdedigen, je bent dan eigenlijk je eigen emoties de baas aan het zijn door dat wat je hoort. Schuif dat niet op de PTSSer wees bewust van je eigen reactie op het verhaal.
- Mensen met trauma’s kunne dus wel meepraten over het hoe of wat !!!Ze zijn niet minder of meer objectief dan andere. Maar hebben wel meer ervaring op gebeid van trauma’s.
- Doe niet zo iets doms als zeggen dat iemand met een trauma geen liefde kan voelen, niet kan weten hoe het is. Waarom zou iemand verdrietig zijn denk je als ie niet weet wat liefde is ? Dan zou die toch geen trauma daarvan kunnen hebben ?!
- Besef daarin dan ook dat jij niet kan bepalen wat iemand wel of niet kan voelen voor wat dan ook. Gevoelens kun je niet uitdelen , die hebt je , en die zijn wel of niet in richtingen ontwikkeld of niet. En kan nog veranderen ook nog eens. Voelen doe je zelf denken doe jezelf. Invloeden kunnen van belang zijn mar is ook verschillend dus bepaald dat niet voor een ander !
-
Hoe kan een hulpverlener op de leefgroep/ in het dagelijks leven je het beste helpen? ondersteunen?-
- - verplaats je eens in de positie van de ander.
- Tracht eens te zoeken in jezelf wat iets met iemand zou kunnen doen door het in gedachte zelf te beleven. Ja eng, moet je wel stevige schoenen aan hebben.
- Hoe zou je het vinden als iemand met jouw omging zoals jij met de cliënt ?
- geef ook tijd, ruimte en rust.
Niemand heeft recht op mijn verhaal.
Hoe, wanneer en wie is aan mij.
Baas in eigen brein , zo :-)
whiteflower

Re: Onderzoek PTSS

Bericht door whiteflower »

Hoi Allemaal!

Ik vind het erg tof van jullie dat jullie zo uitgebreid op mijn vragen hebben gereageerd!
Ik heb hier veel bewondering voor!Heel erg bedankt!

Ik moet het nog even een paar keer goed lezen voordat ik het helemaal duidelijk heb,
en misschien komen er daarna nog wat vragen uit. Maar ik wilde jullie al wel vast
laten weten dat ik het gelezen heb! En dat ik deze informatie zeker goed kan gebruiken!

Wat mij tot nu toe is opgevallen is dat er veel over vertrouwen wordt gesproken,
gelijkwaardigheid, het samen in gesprek gaan en niet over iemand in gesprek gaan,
eerlijkheid, afstemmen op de cliënt, inleven, kwaliteiten van ieder persoonlijk zien,
(daar ben ik zelf ook heel erg voor!!) aanpassen en alert blijven. En geen dingen zeggen
waar je geen weet van hebt of je denkt dat je het beter weet.

Heb ik dan een beetje de kern te pakken?
Of helemaal niet?

Groetjes,
Nanda
Nienke

Re: Onderzoek PTSS

Bericht door Nienke »

Ik heb lang nagedacht of ik dit zou kunnen beantwoorden en er over gepraat en het overlegd, en eruit gekomen dat ik het in ieder geval moet proberen.

Welke dingen in het dagelijks leven herinneren je aan de traumatische ervaring?
Dat zijn echt heel veel dingen. Ik raak in paniek bij het horen van sirenes en het zien van zwaailichten. Ik word bang als iemand een kaarsje uitblaasd, van de geur die daar van af komt. Ik raak in paniek bij het horen van een alarm. Winkelalarm, auto-alarm, enz. Ook andere hoge pieptonen (beltonen, computerspelletjes, enz) maken me bang en paniekerig. Ik ben bang voor afgesloten ruimtes. Ik durf niet op plekken te komen of mensen naar plekken te sturen die afgelegen zijn, zoals schuren bij boerderijen (waar ik in mijn omgeving veel mee te maken krijg omdat ik uit een boeren omgeving kom), of kelders, of zolders.
Het donker herinnert me eraan. De machteloosheid van niets kunnen zien en moeten gokken en voelen waar je naartoe moet. Benauwdheid, stanken, daardoor slecht kunnen ademen maakt me nerveus.
Ik verlies me zelf en word ontzettend kwaad als ik iemand iets spottend hoor zeggen m.b.t. de dood of iets negatiefs over familieleden.
Laatst toen ik bij een concert stond werd ik ontzettend bang van rook die van het podium kwam en mensen die in het publiek sterretjes afstaken.
Ook de tv kan me eraan herinneren, bij bijvoorbeeld reclames voor rookmelders of open haarden of barbecues. Ook het zien van programma's waarin vuur voorkomt maakt me bang.
De eerste dagen na de gebeurtenis hebben ook kerstbomen en andere vormen van kerstversiering me er steeds aan herinnert en me bang gemaakt, maar daar kan ik nu niets over zeggen verder omdat je dat nu nergens ziet, maar als ik eraan denk maakt het me wel bang en het linkt gewoon gelijk terug naar die ene dag.

Wat moet iemand anders op zo'n moment juist wel of niet doen?
Wel:
De tijd nemen, mij rust geven, me tot rust laten komen. Vooral bij me blijven en me absoluut niet alleen laten. Proberen me uit te leggen wat datgene waar ik in paniek van raakte nou eigenlijk was (als ik dat zelf niet door heb) en me helpen het geluid of de geur een plaats te geven, mezelf uit te leggen wat het is. Me helpen aan mezelf duidelijk te maken waar ik nou bang voor ben en dat dat eigenlijk helemaal niet iets is om bang voor te zijn, d.m.v. leuke/grappige verhalen over datgene waar ik bang voor ben, dingen erover opzoeken, bijvoorbeeld de reden waarom datgene niet eng en gevaarlijk is.

Niet:
Niet gehaasd reageren, of haastig de zaak af willen handelen. Ook echt niet me alleen laten en het me zelf laten uitzoeken.
Niet zoals mijn moeder eerst deed mij opsluiten in mijn kamer.

Hoe kan een hulpverlener op de leefgroep/ in het dagelijks leven je het beste helpen? ondersteunen?
Zoals ook al bij de vorige vraag, bij 'wel'. De tijd nemen en rusitg blijven en me helpen om mezelf duidelijk te maken dat het niet eng en gevaarlijk is, en dat de dingen die wel eng en gevaarlijk zijn ook een positieve kant hebben, een leuke kant, en onschuldige kant.
Ook wel mezelf de situaties waarin ik in paniek raak en mezelf verlies te leren kennen, d.m.v. steeds als ik eraan herinnert word één voor één de stukjes bekijken, kijken hoe ik op zo'n moment reageer en kijken hoe dat anders zou kunnen/moeten, de stukjes voorzichtig en rustig aan op de goede plaats in de puzzel leggen. Geduld met me hebben en absoluut niet me in de steek laten als ik boos word of iets dergelijks. Stevig in je schoenen staan om sterk te blijven tegenover mij en zo mij te kunnen laten merken dat de dingen die in mijn ogen eng en gevaarlijk zijn dat helemaal niet zijn.

Ik denk dat mijn antwoorden op sommige punten een beetje onduidelijk zijn, maar ik ben erg slecht in mezelf verwoorden en dingen goed en duidelijk uitleggen. Hopelijk heb je er toch wel iets aan.
Gebruikersavatar
Breinstorm
Top Lid
Top Lid
Berichten: 1945
Lid geworden op: zo 30 mar, 2008 9:16 pm

Re: Onderzoek PTSS

Bericht door Breinstorm »

Hoi witeflower,

Ja vind dat je al een aardige korte versie geeft van belangrijke punten :-)

Weet niet of ik dat al genoemd hebt maar dacht het niet.
Angst en onrecht. Zijn ook wel kernwoorden , in iedergeval voor mij.

Voor iemand anders kan het onlogisch of niet te bevatten zijn dat iemand op bepaalde dingen reageerd met bijvoorbeeld angst of boosheid of wat dan ook.
Maar heel veel dingen kunnen invloed hebben , kijk maar eens hoe je geheugen werkt. Je koppelt onbewust een hoop dingen aan een gebeurtenis ; ohw als ik dit of dat ruik moet ik altijd aan mijn oma denken, en dan komt er iets moois.o bij een PTSSer gebeurd hetzelfde maar dan komt er helaas juist niet iets moois uit. Ik bedoel hoe logisch is het als je iets ruikt om aan je lieve oma te denken ? Nou zo logisch kan ruiken ook doen denken aan een nare situatie. igenlijk vrij simpel te bedenken maar kom er maar eens op.

Soms weet je niet eens waar het door komt, of moet je heel erg zoeken om te achterhalen waardoor het komt. Zowel het positieve als het negatieve. Een PTSSer reageerd dus eigenlijk hetzelfde als een niet PTSSer alleen zijn de gebeurtenissen tegenovergestelt aan elkaar. En dei vallen op bij een pTSSer en niet bij een niet PTSSer. Omdat de herinnering van een niet PTSSer dan prettig aanvoelen.

Zo kom ik nu ineens door dit hierzo weer op een herinering die ik wel weet maar steeds vergeet tot dat ik het weer voel. En als ik het voel leg ik niet altijd meteen een link naar de gebeurtenis. Of weet ik niet altijd of dit de enigste gebeurtenis is waardoor het dat gevoe bij me oproept.

Zo heb ik moeite met in bepaalde gebouwen alleen te zijn of in een ruimte daarvan. Maar niet in alle gebouwen. Wat het verschil is weet ik niet maar voor een deel weet ik wanneer wel of niet. Ik weet dat het in ieder geval te maken heeft met een trauma die ik als ongeveer 5 jarige op heb gelopen op een tehuis. Ik kan me de situatie nog herinneren, mijn gedachtes nog herinneren ( niet letterlijk maar wel in de buurt daarvan) en weet heel goed hoe ik mijn voelde en hoe ik reageerde.

Dat gevoel is een soort basaal gevoel, het is iets wat in me is gekerft , redeneren heeft zin maar tot op bepaalde hoogte. Want dat gevoel is een basis gevoel dat je niet zomaar nu vervangt door een ander basis gevoel. Tegelijk komt dan met dat gevoel een hoop mee naar boven , herinneringen , het onrecht dat in die situeatie al aanwezig is, het onbegrip dat daarbij hoort, en voor ik het weet komen alllerlei soorten voorbeelden in deze richting die ik heb meegemaakt voorbij.

En wie begrijpt mijn reacties dan ? en hoeveel moet ik er dan vertellen aan iedereen om begrepen te worden ? oe ik dat dan vor mijzelf of de ander ? doe ik dat dan om advies te krijgen of iets anders ? Is het waar ik behoefte aan heb of iets anders ? Ben ik dan geholpen of iets anders ?

Haha weet niet meer of ik nu inga op de vragen en op de reacties want tja dat gebeurd er dus dan , de communicatie word wat verwarrend want tja gebeurd iets met mij :-)

Nou ja in ieder geval een soort van illustratie denk ik dan maar :-)

Groetjes Breinstorm :-)
Niemand heeft recht op mijn verhaal.
Hoe, wanneer en wie is aan mij.
Baas in eigen brein , zo :-)
Gast

Re: Onderzoek PTSS

Bericht door Gast »

Hoi Allemaal,

Vanaf vandaag ben ik geen lid meer op jullie forum.
Zodat jullie ook weten dat ik hier niet meer in kan reageren en alleen nog in dit onderwerp berichten zal plaatsen.

Nienke:
Ik heb zeker wat aan jou woorden!
Ik vind het echt super dat je het gedaan hebt!
Mijn beeld over PTSS en ervaringen in het dagelijkse leven, groeit met de dag!
Ben jou en de anderen echt dankbaar!

Breinstorm:
Ook jou wil ik bedanken!
Jou uitgebreide uitleg maakt het soms ingewikkeld,
maar er zit wel veel diepte en detail in.
Ik heb zeker antwoord gehad op mijn vragen!
En bedankt voor je aanvulling n.a.v. mijn vorige bericht!

Groetjes,
Nanda
Gebruikersavatar
Breinstorm
Top Lid
Top Lid
Berichten: 1945
Lid geworden op: zo 30 mar, 2008 9:16 pm

Re: Onderzoek PTSS

Bericht door Breinstorm »

Hoi witeflower,

Laat je af ent oe even horen hoe je stage gaat ?! ;-)

Mocht je nog vraagstukken hebben dan weet je waar je een poging kan wagen :-)

Breinstorm : ingewikkeld, diepte, detail.
Ja typisch breinstorm :-)

Tip : stel jezelf regelmatig critisch de vraag : geef ik hulp ?

Succes met je stage !!!

Groetjes breinstorm.
Niemand heeft recht op mijn verhaal.
Hoe, wanneer en wie is aan mij.
Baas in eigen brein , zo :-)
charitydp87

Re: Onderzoek PTSS

Bericht door charitydp87 »

vragen zijn voor mij niet duidelijk.
of...ik kan er gwn geen antwoord op geven omdat ik het zelf ook niet weet.

mocht je erachter komen let me know!
Gast

Re: Onderzoek PTSS

Bericht door Gast »

Hallo Allemaal,

Mijn onderzoek is afgerond.
Ik heb het vak gehaald met een 8.2
Nogmaals bedankt allemaal voor jullie hulp!

Groeten!

PS: Weet iemand hoe je dit onderwerp kunt sluiten? Of verwijderen?
Gebruikersavatar
Breinstorm
Top Lid
Top Lid
Berichten: 1945
Lid geworden op: zo 30 mar, 2008 9:16 pm

Re: Onderzoek PTSS

Bericht door Breinstorm »

Hoi witeflower,

Gefeliciteerd !!:-)
Hebben wij eigenlijk ook een beetje een 8,2 :-))))

Je hoeft het toch niet te laten verwijderen ?
Misschien hebben andere hier ook wat aan ?:-)

Succes met je stage volgend jaar !!

Liefs breinstorm :-)
Laatst gewijzigd door Breinstorm op ma 07 jul, 2008 5:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Niemand heeft recht op mijn verhaal.
Hoe, wanneer en wie is aan mij.
Baas in eigen brein , zo :-)
Gebruikersavatar
Youri
Administrator
Administrator
Berichten: 814
Lid geworden op: vr 20 okt, 2006 12:05 am

Re: Onderzoek PTSS

Bericht door Youri »

Nanda, van harte gefeliciteerd met je mooie cijfer, ik hoop dat je er veel goede dingen mee kunt gaan doen.
Met vriendelijke groet,
Youri
Gesloten